Monday, June 25, 2012

Berubah

Suka tengok orang berubah dari baik kepada lebih baik.
Orang-orang berkenaan menjadi lebih baik dari beberapa segi berbanding diriku sendiri.
Perubahan bermakna orang-orang berkenaan meningkat ke satu level yang lebih baik dari aspek hidupnya. Nilai dirinya.
Kuasa ALLAH SWT, melalui wasilah hamba-hambaNya menjadikan perubahan itu satu realiti bukan anganan mainan mimpi. Barangkali melalui pesanan dan ingatan. Mungkin juga melalui azam dan kemahuan. Atau pelbagai wasilah yang lain. Boleh jadi tiada alasan, cuma mahukan perubahan.
Mereka yang mengalami pengalaman berubah berkemungkinan besar ada rahsia tersirat, mengapa perubahan berkenaan dilakukan.
Orang yang berubah kepada lebih baik itu pastilah lebih tinggi martabatnya di sisi ALLAH dari orang-orang yang stay maintain je. Err, mungkin lebih hebat dari sejumlah orang.
Usahlah dipersoalkan tentang niat. Itu urusan mereka dengan ALLAH SWT.
Bersyukurlah dan bergembiralah dengan zahir perubahan ke arah kebaikan yang berkenaan.
Berdoalah semoga diteruskan berada dalam kebaikan. Berdoalah semoga rahmat perubahan itu dilembayungkan kepada diri kita juga. Berdoalah semoga ada nilai dalam diri kita berubah juga ke arah yang lebih baik.
Kepada mereka yang berubah, setiap perubahan pasti ada harganya. Cabaran dan dugaan tidak akan sunyi dalam hidup kalian.

Firman ALLAH SWT dalam Surah Hud ayat 88, maksudnya, " Syu’aib berkata: "Hai kaumku, bagaimana fikiranmu jika aku mempunyai bukti yang nyata dari Tuhanku dan dianugerahi-Nya aku daripada-Nya rezeki yang baik (patutkah aku menyalahi perintah-Nya)? Dan aku tidak berkehendak menyalahi kamu (dengan mengerjakan) apa yang aku larang. Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selama aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufiq bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah aku bertawakkal dan hanya kepada-Nya-lah aku kembali. "

FirmanNYA lagi dalam Surah al-Qasas ayat 56, maksudnya, " Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk. "

FirmanNYA lagi dalam Surah al-Ankabuut ayat 2 - 3, maksudnya, "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? [2] Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. [3] "

Sirru 'ala barakaatillah!

Tahniah Dr Muhammad Mursi

Alhamdulillah & tahniah ditujukan kpd Dr Muhammad Muhammad Mursi 'Isa al-Ayyat di atas kemenangan beliau dan partinya dalam pemilihan Presiden Mesir semalam. Beliau dari Parti Kebebasan dan Keadilan, sayap jamaah Ikhwanul Muslimin, memperolehi 51.73% undi, sekitar 13.23 juta pengundi. Jumlah turun mengundi direkodkan sekitar 15.58%.

Dr. Mursi mendapat sejumlah 13,230,131 undi (51.73%) manakala lawannya, bekas Perdana Menteri Ahmad Muhammad Shafiq menerima undi sebanyak 12,347,380, atau 48.27%.

Semoga ALLAH memberkati Dr. dan para saf pimpinan, para pengundi, petugas, penyokong dan pendokong Islam di Mesir.


إذا جآء نصْر الله والفتْح

ورءيْت النّاس يدْخلون في دين الله أفْواجًا

فسبِّح بحمْد ربِّكَ واسْتغفرهُ إنه كان تــوَّابا

Monday, June 18, 2012

sedikit ilmu

Silibus guna mengingatkan diri ini yang selalu lupa..
Kadang2 gerakan tu boleh buat namun nama gerakan tu yang mungkin salah.
Sebarang penambah baikan amatlah dialu2kan!

Asas gerakan simbat suk
  1. Rejam (rejam depan balas libas sisi kanan bertapak balas libas belakang bertapak)
  2. Memerang (memerang depan balas memerang sisi kanan bertapak balas libas belakang bertapak)
  3. Memerang songsang (memerang songsang depan balas memerang songsang sisi kanan bertapak balas libas belakang bertapak)
  4. Sunat (sunat depan balas sunat sisi kanan bertapak)
  5. Sunat taji (        )

Gulungan 21 simbat suk

    Bersedia tapak menyerang (kaki kanan di belakang)
  1. Rejam melangkah ke hadapan
  2. Memerang melangkah ke hadapan
  3. Memerang songsang melangkah ke hadapan
  4. Juring kiri
  5. Juring kanan
  6.  

  7. Juring ke kiri
  8.  
  9. Duduk anak harimau




  10. Juring kiri
  11. Balas juring melangkah ke kanan

  12.  
  13. Juring 45 darjah ke kiri
  14. Duduk anak harimau

Asas elakan simbat suk (5 gerakan)
A: Menyerang
B: Menanti

1.
A: Merejam bertapak ke hadapan
B: Mengelak ke dalam (langkah kaki kanan) A sambil tangkis memerang atas

2.
A: Merejam bertapak ke hadapan
B: Mengelak ke dalam (langkah kaki kanan) A sambil tangkis memerang depan ke dada A

3.
A: Merejam bertapak ke hadapan
B: Mengelak ke dalam (langkah kaki kiri) A sambil tangkis memerang songsang ke dada A

4.
A: Merejam bertapak ke hadapan
B: Mengelak ke dalam (langkah kaki kanan) A sambil sunat penyawa A

5.
A: Merejam bertapak ke hadapan
B:

Kombat 21 simbat suk
A: Serang
B: Menanti

1.
A: Merejam bertapak ke hadapan
B:

2.
A: Merejam bertapak ke hadapan
B:

3.
A: Merejam bertapak ke hadapan
B:

4.
A: Merejam bertapak ke hadapan
B:

5.
A:
B:

6.
A:
B:

7.
A:
B:

8.
A:
B:

9.
A:
B:

10.
A:
B:

11.
A:
B:

12.
A:
B:

13.
A:
B:

14.
A:
B:

15.
A:
B:

16.
A:
B:

17.
A:
B:

18.
A:
B:

19.
A:
B:

20.
A:
B:

21.
A:
B:

Pentas simbat suk
A: Serang
B: Menanti

Haji dan Politik

Kenyataan Media Presiden PAS : Haji dan Politik

Saya tidak menyangka bahawa tulisan saya yang menyebut haji dan pilihanraya secara sepintas lalu menjadi polimik hangat beberapa hari. Saya hanya menyebut bahawa masyarakat Islam kebanyakannya tidak tahu perbezaan diantara wajib mudoyyak dan wajib muwassa yang tidak ada dalam pelajaran fardu ain.

Apabila Ketua Penerangan PAS, Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man membuat kenyataan susulan, beliau menjadi sasaran serangan media UMNO yang berpelurukan kenyataan berbagai pihak. Maka UMNO tidak mengambil kira musim haji atau musim puasa dan sebagainya, kerana UMNO tidak menjadikan Islam itu dasar panduan perjuangannya. Tuan Haji Subki Latif pernah menjadi sasarannya apabila menyentuh perkara ini ketika menjadi ketua penerangan PAS.

Media jurubicara UMNO mendedahkan kebebalan mereka berkenaan hukum Islam dan mendedahkan kejahilan pemimpin utama mereka sendiri, seterusnya mendedahkan ada dikalangan tokoh agama termasuk berjawatan mufti, bahawa roh dan jasadnya bersama UMNO. Paling malang dan menjadi lebai malang ialah kalangan yang jahilnya murakkab, tidak mengenali ilmu usul feqah dan maqasid syariah.

PAS tetap berpegang kepada ajaran Islam yang tidak memisahkan politik daripada agama Islam, walaupun politik tidak termasuk dalam rukun Islam seperti ibadah haji dan tidak termasuk rukun iman. Begitulah juga wajibnya menutup aurat dan menjelaskan hutang sesama manusia, perkara ini tetap wajib ditunaikan serta-merta, walaupun tidak dimasukkan secara sebutan dalam rukun Islam. Para ulama menegaskan bahawa perkara-perkara yang tidak disebut dalam rukun itu, tetap termasuk dalam rukun pertama dua kalimah syahadah dan tidak boleh dipisahkan daripada mana-mana rukun iman.

Dalam perkara wajib, para ulama usul fiqh bukan sahaja membahagikan kepada fardu ain dan fardu kifayah. Perkara wajib juga dibahagikan dari segi kesesuaian kadar waktu menunaikannya, sama ada wajib disegerakan, tidak boleh ditangguh, yang dinamakan wajib mudoyyaq seperti puasa ramadhan dan sembahyang diakhir waktu. Ada juga wajib yang boleh ditangguh kerana luas waktunya dan tidak berdosa menangguhkannya seperti haji dan sembahyang wajib yang lama masanya diawal waktu. Perkara ini dinamakan wajib muwassaa.

Apabila bertembung dua perkara yang sama wajibnya, maka didahulukan kepada menunaikan wajib mudoyyaq seperti wanita kematian suami yang wajib menunaikan idah berada di rumah dalam masa beberapa bulan yang ditetapkan oleh Al Quran, dalam masa yang sama dia berharta dan mampu menunaikan haji kali pertama yang wajib dan menjadi rukun Islam. Hukumnya hendaklah menunaikan idahnya terlebih dahulu, wajib berada di rumah kerana wajibnya mudoyyaq dan menangguhkan haji kerana wajibnya muwassa'. Walaupun perkara idah tidak termasuk dalam rukun Islam. Begitu juga dengan seseorang yang cukup duitnya menunaikan haji, dalam masa yang sama dia berhutang dan diminta membayar segera, maka hendaklah membayar hutangnya terlebih dahulu atau keluarga wajib diberi nafkah, maka tunaikan nafkah dengan cukup terlebih diutamakan walaupun perkara-perkara tersebut tidak termasuk dalam rukun Islam.

Rasulullah SAW menangguhkan ibadat hajinya walaupun diwajibkan lebih awal, ada kalangan ulama yang menyatakan sejak zaman Nabi Adam. Ada yang menyatakan sejak zaman Nabi Ibrahim dan ada yang menyatakan ditahun ketujuh hijrah. Rasulullah SAW membebaskan Makkah (Fathul Makkah) daripada Jahiliyyah terlebih dahulu daripada menunaikan haji dan menghadapi qabilah Hawazin dalam peperangan Hunain. Walaupun banyak harta dan bekalan berada dalam tangan melimpah ruah dan sudah masuk bulan syawal (bulan haji), namun terus pulang ke Madinah tanpa menunaikan haji. Rasulullah SAW menugaskan sahabatnya Abu Bakar R.A supaya memimpin umat Islam menunaikan haji pada tahun kesembilan hijrah. Adapun Rasulullah SAW menangguhkan haji sehingga tahun kesepuluh hijrah, sebelum sedikit kewafatan baginda. Para ulama menegaskan bahawa wajib haji adalah muwassa', boleh ditangguh dan Rasulullah SAW mendahulukan urusan politik negaranya dengan menerima rombongan yang datang menyerah diri masuk Islam atau sedia berdamai.

Dalam peristiwa Hudaibiyah pula, Rasulullah dan para sahabat telah memakai pakaian ihram bagi menunaikan umrah. Tiba-tiba dihalang memasuki Makkah dan berakhir dengan perjanjian Hudaibiyah yang salah satu syaratnya menangguhkan umrah. Maka ditangguhkan umrah dan dibayar dam(denda) tanpa menunaikan umrah pada tahun tersebut. Umrah ditangguh kerana perjanjian Hudaibiyah memberi kemenangan politik yang tidak boleh ditangguhkan.

Kepada PAS, pilihanraya adalah amalan politik yang menjadi hak memilih pemimpin dan kerajaan. Politik adalah sebahagian daripada ajaran Islam, walaupun pilihanraya itu dikatakan asalnya dari Barat. Passport dan visa haji juga berasal daripada Barat, kedua-duanya tidak termasuk dalam syarat dan rukun haji. Para ulama usul Fiqh menetapkan kaedah bahawa perkara yang menjadi halangan menunaikan yang wajib kalau tidak melakukannya menjadi wajib juga. Begitulah pilihanraya adalah cara memilih pemimpin dan kerajaan yang menjadi perkara wajib mengikut semua mazhab Islam dengan nas dan ijmak, kecuali mazhab yang sesat. Al Quran menyebut ayat-ayat yang banyak dalam beberapa surah menunjukkan memilih pemimpin dan kerajaan adalah perkara yang akan dihisab pada hari qiamat nanti. Amaran ini berulang kali lebih banyak daripada ayat haji dan umrah.

PAS tetap mendidik ahli dan penyokongnya bahawa politik tidak boleh dipisahkan daripada agama Islam, laksana tidak boleh dipisahkan kepala dengan badan. Imam Al Ghazali seorang tokoh ulama tasawuf juga menegaskan, "agama adalah asas, kuasa pemerintahan(politik) adalah pengawas. Kalau tidak ada asas runtuh, kalau tidak ada pengawas, hilang tercicir". Maka banyak hukum-hakam Islam dihilangkan kerana politik Islam ditinggalkan. Almarhum Syed Alawi Al Haddad, Mufti Kerajaan Johor ditahun 50-an menyatakan dalam fatwanya yang diterbitkan berkenaan kewajipan pilihanraya dan parti mana yang wajib dipilih. Kepada imam-iman yang masih kuat menyokong UMNO di Johor, sila cari buku fatwa ini.

PAS yang bersama Pakatan Rakyat, sekiranya diberi kuasa memerintah negara tidak mengizinkan musim haji menafikan hak rakyat menunaikan kewajipan politik ini tanpa mengira menang atau kalah, kerana hak politik adalah amanah besar dalam ajaran Islam. Rasulullah SAW menegaskan bahawa menghilangkan amanah ini menjadi salah satu sebab berlakunya kiamat yang menamatkan alam dunia dengan kehancurannya.

Akhirnya percayalah bahawa diam lebih baik daripada bercakap kejahilan, kerana bercakap dalam perkara yang tidak diketahui mendedahkan kebodohan diri sendiri. Beginilah jadinya apabila lesen memandu dijual, boleh membawa kemalangan. Kalau tauliah ilmu juga boleh dijual beli dengan harta dan pangkat, boleh menyesatkan orang ramai. Namun cahaya ilmu Islam pasti bersuluh dan dipelihara Allah. Sesuapa yang mengkhianati ilmu Islam pasti tersungkur akhirnya.

Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS

Thursday, June 14, 2012

Darah nifas

Semalam belajar tentang darah nifas dalam bahagian perkara-perkara yang mewajibkan mandi dari kitab Fiqhul Manhaji Mazhab Syafi'ie. Ada kuliah Zohor di surau.

Ustaz cakap ramai orang masih jahil tentang darah nifas ni.

Mudahnya, darah nifas ialah darah yang keluar selepas kelahiran. Dipanggil nifas kerana darah keluar dari rahim bersama dengan nafs iaitu jiwa. Wanita-wanita yang berdarah nifas dipanggil nufasa'. Tempoh masa ialah minimum sehari semalam, kebiasaan (istiqra') 40 hari dan maksimum 60 hari dari hari bersalin. Selepas 60 hari, jika masih ada darah keluar, darah berkenaan dikira darah istihadhah (penyakit). Maka dari selepas 60 hari, jika masih keluar darah, wajiblah seseorang wanita mandi dan menunaikan solat. Hukum wanita yang ada darah nifas ditetapkan sama seperti wanita yang mengalami haid, iaitu tidak boleh solat, puasa, tawaf dan lain-lain.

Berbalik kepada point ustaz di atas. Ramai wanita sewaktu hendak melahirkan tumpah darah, sedikit atau pun banyak, sudah tidak solat fardhu. Pada hal, darah yang tumpah belum lagi dikira darah nifas, kerana keluarnya adalah sebelum kelahiran.

Memang kita sedia maklum, saat-saat menjelang kelahiran boleh jadi saat sangat-sangat menyakitkan. Mungkin berjam-jam atau sampai berhari-hari. Namun ianya tidak menggugurkan kewajipan solat fardhu walaupun jika keluar darah sekali pun. Jika mampu, tunaikanlah hatta dengan hati sahaja. Namun, jika tidak mampu solat dengan hati juga akibat kesakitan yang amat sangat, qadhalah solat berkenaan pada waktu suci yang akan datang.

Wallahua'lam.

Monday, June 11, 2012

Dedikasi

Cikgu,
Untuk kesekian kalinya,
Aku kembali bergelanggang,
Ampun dan maaf kupohon,
Andai gerak langkahku kali ini,
Restu dan izinmu tidak mendahului,
Aku keputusan dalam menghubungimu.

Cikgu,
Untuk kesekian kalinya,
Aku kembali bergelanggang,
Selepas sirna yang panjang,
Guna menuntut secebis ilmu anugerah Ilahi,
Dari insan-insan terpilih,
Dengan ilmu simbat suk di dada.

Cikgu,
Untuk kesekian kalinya,
Aku kembali bergelanggang,
Dengan semangat yang membara,
Risau dan cuak sedikit melanda,
Kerana lamanya tidak bergelanggang,
Namun begitu terkadang aku tidak dapat menghalang,
Komitmen yang lebih utama perlu kupenuhi,
Komitmen yang menghaibkan aku beberapa jenak,
Dari lapangan pergelanggangan dan persilatan.

Cikgu,
Untuk kesekian kalinya,
Aku kembali bergelanggang,
Terima kasih di atas banyaknya asas ilmu,
Bertapak mengelak berganjak,
Menumbuk menendang mengambur,
Juga yang langsung mahupun tidak,
Ianya banyak membantuku.

Cikgu,
Ini titipan dari sesi pertama dari beberapa sesi,
Akan diajarkan asas-asasnya,
Rejam, memerang, memerang songsang, sunat, sunat songsang,
Elakan berjumlah lima gerak,
Sesi lainnya kombat, kunci dan pasangan pentasnya,
Semoga diriku mudah mengingat dan tidak lupa.

(tukang upload kat fb tu silap eja kursus)

Buat cikgu-cikgu silatku
Allahyarham Cikgu Rejab Ahmad (PSSGM SMKAF, 1997)
Cikgu Yusni Kosnan (PSSGM KISAS 2000-2001)
Cikgu Mohd Fauzi Md Fadzil & Cikgu Rasol Ghani (PSSGM UPM 2003-2006)
Cikgu Rizal (belakang pasar borong Selayang, 2008, 2010)

Wednesday, June 06, 2012

Shinji Kagawa 'masuk' Man U

Sumber laman web Man Utd.

Kagawa can be a Reds star

We spoke to Japanese football journalist Koki Harada, of Tokyo Chunichi Sports, about United's newest recruit...

Was United’s interest in Shinji one of football’s worst-kept secrets?
I guess it was. The speculation has been all over the English and Japanese media for weeks and many fans have been waiting for the transfer to happen. Now it’s been confirmed and everyone in Japan will be really excited. There have been Japanese players in the Premier League in the past – Junichi Inamoto at Fulham, Hidetoshi Nakata at Bolton and, last season, Ryo Miyaichi at Bolton. But United is a bigger club than those and Kagawa has the potential to be a big star.

What sort of player is Kagawa and is he like any of the current United squad?
United have no similar players. He’s a bit like Samir Nasri or Luka Modric and creates lots of chances, but scores more goals than either of them. His best position is just behind the striker, where he played at Dortmund, but he can also play on the left, though he’s not the quickest of players. I can see Sir Alex tinkering with his formation to play him in a 4-3-2-1. It’s brilliant that he’ll get the chance to work with a wonderful midfielder like Paul Scholes.

What kind of success did he have at Dortmund?
He adapted very quickly after moving to Germany from the J-League in 2010 and has been instrumental in helping them to back-to-back Bundesliga titles, particularly in last season’s Double triumph. He’s shown a very high level of performance, scoring and creating plenty of goals. Dortmund were reluctant to let him go but for Shinji, it’s hard to turn down United.

And what about his impact at national level?
He’s undoubtedly one of the stars of the current Japan team, though you’re more likely to see him on the wing as Keisuke Honda usually occupies that role behind the striker at international level. With Kagawa in the side, Japan have an excellent chance of qualifying for the World Cup finals again. Nakata was once our country’s biggest star, then Honda, but now it’s Kagawa.

Can you see him having a long and career at United?
Certainly. He doesn’t speak English very well yet and may struggle to understand Sir Alex at first, but if his time in Germany is anything to go by, he’ll adapt to the culture in England very quickly. His time with Dortmund will benefit him and I also think Ji-sung Park will be a big help. Park can be his role model, as an Asian player who moved to United and enjoyed success. The good thing about Kagawa is his attitude: he always wants to learn and that’s why I think he’ll do well at United.

Who will Shinji have spoken to about moving to the Premier League?
He’s been on international duty recently and we know that he spoke to Miyaichi about what it’s like to play in England. Japan faced Oman in a World Cup qualifier last week and he also had a chat with their goalkeeper Ali Al-Habsi, who plays for Wigan.

What will the news mean to United fans in Japan?
It’s huge. We know United have an enormous following in Japan. I think they’re the most popular European club for the older generation, while they’re perhaps second behind Barcelona for younger fans – though that might change now! You can expect to see plenty of United shirts with ‘Kagawa’ on the back in Tokyo! 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...