Wednesday, December 23, 2009

OpenOffice.org announces "end-of-life" for version 2.x of its productivity suite

A few weeks before the upcoming release of OpenOffice.org 3.2, the OpenOffice.org Community is formally announcing "end-of-life" status for the legacy version 2.x series of its productivity suite.

With each new release, users are strongly encouraged to upgrade, to benefit from new features, bug fixes and security improvements. After a new major release, the community supports legacy releases for a period of time to help users with upgrading and migrating. With version 3.x being available for more than 15 months now, the Community has decided it is time to cease maintaining the 2.x software. As a consequence, OpenOffice.org 2.4.3 will be the last release of the legacy 2.x series and no subsequent bugfix or security releases will be made available.

This end-of-life policy only applies for the Community version of OpenOffice.org obtained via http://download.openoffice.org. Linux distributors and service companies often have their own product lifecycle policies and might support the productivity suite for a shorter or longer period of time. Sun Microsystems commercial support plans also continue to support OpenOffice.org version 2.x.

Frequently Asked Questions

Q: What does end-of-life status mean? Is the software unusable now?

A: The end-of-life status means that support with patches, bugfixes and security updates is no longer available from the Community. Of course, the software is still usable, and you may still be able to obtain product support from Community members via email, mailing lists and forums.

Q: So, can I go on using the old version?

A: Technically, yes. However, due to important bugfixes and security improvements found in newer releases of the software, the community strongly encourages every user to upgrade to the latest release.

Q: I'm a Linux user, and my copy of OpenOffice.org comes from my distributor's repository. Am I affected?

A: Linux distributors often have their own product lifecycle policy and may support their versions of OpenOffice.org for a shorter or longer period of time by "backporting" updates and bugfixes. Please check with your distributor.

Q: Why can't the community support older releases for a longer period of time?

A: Releasing bugfixes, patches and security improvements for older releases takes a lot of resources. Releasing legacy versions is as much effort as releasing current versions, with localization and QA being involved. As most users upgrade to a new version in a short period of time, and as rollout cycles in companies usually last from 3 to 12 months, the Community needs to concentrate its resources where they are most effective, in new versions.

There is also a number of independent service companies providing long-term support, who may support "end of life" releases.

Thursday, December 10, 2009

Raya Haji

Alhamdulillah, buat kesekian kalinya aku menyambut 'Iduladha dalam hidup ini. Ini ialah kali ketiga aku tidak berhari raya di rumahku... Aku berhari raya di Morak tahun ini. Kali pertama aku berhari raya haji di luar lamanku ialah sewaktu aku di KISAS...cumanya aku lupa sewaktu tingkatan 4 atau 5 aku berhari raya di baitul-jann...

Kali kedua ialah sewaktu belajar di UPM, pun tak ingat tahun berapa, pertama ('03-'04) atau kedua ('04-'05). Tak pun '05-'06. Aku berhari raya di Klang...mungkin 2005 kot sebab masa tu aku baru tukar no. kpd no. Celcom.

Cerita berhari raya di Klang... aku kali pertama beraya di bandar. Amat janggal aku rasakan. Kemeriahan yg penuh township & kebandaran... Kemeriahan yang agak pelik ini aku alami sewaktu menghadiri majlis korban pak cikku di Taman Bukit Jati, Klang. Acara korban dilaksanakan di perkarangan padang bersebelahan surau taman berkenaan.

Beberapa ekor lembu ditumbangkan pada pagi tu. Aku lihat ramai pakai lawa2, bawak camcorder, digital camera... Mereka beramai duk dekat lembu-lembu tu. Mengambil gambar dengan penuh enthusiastic. Yang bertumas dengan lembu & aktiviti korban tu, keadaan lagak & gayanya sama saja dengan di kampung aku kira. Cuma, audien yg datang melihat tu rasanya agak keterlaluan dalam beberapa perkara. Masakan tidak, terjadilah suatu ketika pagi itu, di mana, seekor lembu lari lintang pukang hingga merempuh jatuh pagar besi sebuah rumah, akibat takutkan kerumuman ramai penonton barangkali. Maka cuaklah sekalian yang melihat... Beberapa orang cuba menangkap lembu berkenaan yg menerobos masuk ke laman rumah yg tidak berpenghuni. Balik kampung kata jiran-jiran.

Akhirnya lembu berkenaan berjaya disembelih selepas beberapa orang bertungkus lumus mengelilingi & menangkapnya. Happy ending bagi penonton-penontonnya yang 'darat' barangkali. Lembu bukannya suka dikeliling reramai, tambah-tambah lagi di musim penumbangan mereka secara besar-besaran di Hari Raya Korban...Pakai baju lawa-lawa yang mendedahkan sesetengah bahagian tubuh, juga wewangian yg 'meransangkan' lembu utk naik minyak ditambah lagi dengan warna baju yang cerah-cerah & terang-terang...

Ape daa...

Tahun ini aku bersyukur sangat kerana dapat & berkemampuan setelah diizinkanNya utk melaksakan ibadah aqiqah utk putera sulungku Lutfil Hadi. Ini ialah kali pertama aku melaksanakan korban pada waktu petang. Ianya dilaksanakan selepas solat Jumaat. Kami mengorbankan seekor lembu di depan rumah di Morak. Ya, dalam kawasan compound rumah dekat dengan timbunan pasir & ada rumput sikit-sikit tu (utk yang biasa berziarah ke rumah ni). Laju diorang ni buat kerja. Adik-adik iparku dan kawan-kawannya, serta sanak pakcik isteriku serta tukang sembelih yang merupakan jiran kami di Morak. Tahun ni aku tak berpeluang pegang tali yang diikatkan kpd lembu. Mereka gagah perkasa semua & bilangan yang memegang tali sedang elok cukup korumnya. Akad jual beli, niat aqiqah sewaktu melihat aliran darah sembelihan...Amat mengesankan. Seekor lembu tu, kami buat aqiqah 4 bahagian (2 lutfi, 2 badri, anak cik da & abe ji) dan 3 bahagian lagi ialah bahagian korban. Masing-masing 1 bahagian utk kak ja, ayoh dgn mek.

Tahun ni di ketereh pun ada korban & aqiqahnya utk Aleesya anak Izam dgn Ihsan anak Din. DIn amik seekor kambing & Izam amik sebahagian lembu di rumah Cik Su. Abah pun ambil satu bahagian. Banyaklah daging lembu dan kambing di rumah tahun ini. Aku pulak, sakit gigi... Berlubang di geraham bongsu sebelah atas kiri...Hilang sedikit kenikmatan makan daging di musim raya haji ni...

Seronok berhari raya haji tahun ni yang merupakan sambutan raya haji pertama kami sebagai sepasang suami isteri. Kalau di ketereh tu, semua ada, anak-anak saudaraku yakni sepupu Lutfi. Sebab ada 2 baby, Aleesya seorang lagi, maka sepupu-sepupu mereka ni memang sibuk & suka mengambil kisah tentang mereka berdua. Sesama mereka berdua pula, tak menang tangan kami di rumah ni dibuatnya.

Suka-suka kita pun cubalah utk tidak mengatasi rasa syukur kita kpd Allah Ta'ala. Ingatlah perulangan pesanan Allah, "Maka, nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?" dalam surah ar-Rahman itu.

Tuesday, December 01, 2009

Hari ini

Hari ini 1 Disember, aku secara rasmi jadi Asst. Mgr. kat Core & Wireless Transmission Unit, Section Contract Mgmt, Procurement Operation TM.

Semalam aku cuti.

Aku naik kije hari ni, mcm2 berlaku semalam dalam Outlook aku. Emel-emel bersepah-sepah berantai-rantai cuba membakar dan cuba menjadi juara penyelesai masalah. Champion konon. Tak selesai-selesai gak. Apa barang? Bengang betul aku. Sikit-sikit report to the higher-ups. Sikit-sikit report. Bukannya kitorg tak buat pun.

Aku tengah risaukan PAS Kelantan ni. Masya ALLAH. Serangan2 kpd Mursyidul-Am dari segenap segi. Zaman fitnah. Tak tahu mana satu betul. Mula-mula UG, then seminar politik, then penarikan diri (yg merugikan PAS) Prof Abdul Aziz Bari dari menulis ttg PAS, Syed Azidi, Ariffahmi & PBMK, tajaan haji, percubaan membunuh karier TP II PAS Kelantan & PJ PAS Kelantan dlm Mingguan Malaysia, mahkamah rayuan terima rayuan SPR ttg pengosongan kerusi DUN Kota Siputeh dll...

Yg 'serang' UMNO cuma larangan BTN kepada student IPTS S'gor & k/tgn kerajaan S'gor oleh S'gor State Govt. Penang bercadang dgn seriusnya utk mengikut jejak langkah berkenaan. Sikit je 'serang-balas'nya.

Bila tengok emel Outlook tadi....Isshk!! Hek elleh! Entah apa2 betul laa....

Nur Kasih dah habis dah. Best sangat ke? Jangan Tegur Lagi sampai dapat 2 juta unique viewers... Berbaloi-baloi ke?

Yang kecik2 dibesar2kan, yang besar2 disepah2kan mcm habuk yg sangat kecik...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...