Thursday, October 29, 2009

Mimpi ke Makkah

Semalam aku bermimpi ke Makkah, menunaikan ibadah di sana. Cuma aku tidak pasti sama, ibadah yang kutunaikan berkenaan, adakah umrah atau pun haji. Keadaan dalam mimpi berkenaan agak caca merba kerana aku di sana tanpa pergi melalui Tabung Haji. Kelam kabutlah nak cari tempat penginapan.

Semoga ALLAH sampaikan hajat kami ke Makkah utk menunaikan rukun Islam ke-5 ini. Siapa-siapa yg ke Makkah, minta tolong doakan agar hasrat kami ini tercapai.

Wednesday, October 21, 2009

Ulang Tahun ke-19


Hari ini Nik Aziz 19 tahun mentadbir Kelantan
Wan Nik Wan Yussof

Wed | Oct 21, 09 | 2:34:55 pm MYT
ANALISA
Hari ini, Rabu, 21 Oktober 2009 adalah ulang tahun ke-19 pentadbiran kerajaan negeri Kelantan di bawah kepimpinan ulamak.
Sekaligus mengesahkan telah 19 tahun Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku Menteri Besar Kelantan. Ia juga adalah ulang tahun ke-19 bagi pelaksanaan slogan Membangun Bersama Islam yang dijadikan panduan perancangan pembangunan negeri.
Ia satu slogan yang mendahulukan nilai-nilai ad-din di dalam memenuhi harapan rakyat. Ini juga bermakna, selama 19 tahun prinsip pentadbiran berteraskan ubudiah, masuliah dan itqan telah dijadikan amalan oleh seluruh agensi kerajaan negeri Kelantan.
Maka, selayaknya telah berlaku kesan nyata daripada perancangan dan pelaksanaan ke atas tiga aspek perjalanan kerajaan negeri ‘falsafah kepimpinan, slogan dan prinsip pentadbiran’ sekaligus menobatkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebagai menteri besar yang ulung menerajui eksekutif kerajaan negeri.
Justeru itu, sempena mengingati ulang tahun ke-19, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz menerajui kepimpinan ulamak mentadbir negeri Kelantan, semua laluan sejarah lepas sewajarnya dijadikan pengalaman, demi menyongsong kejayaan untuk dinikmati oleh generasi akan datang.
Pengorbanan untuk generasi muda
Laluan kepimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sejak menjawat Ketua Ulamak PAS Pusat dan kini selaku Mursyidul Am PAS amatlah terukir indah di setiap wajah rakyat Kelantan.
Ilmunya adalah cahaya, perwatakannya adalah idola dan sentuhan pentadbirannya adalah keberkatan untuk seluruh rakyat.
Justeru itu, ilmu agama yang ada di dadanya sentiasa dicurahkan kepada rakyat Kelantan menerusi kuliah pagi Jumaat, khutbah Jumaat dan ceramah yang segar serta tulisan yang tercetak.
Atas kapasiti keilmuan yang dicurahkan dan ratusan ribu rakyat menelaah ilmunya, layaklah rakyat menobatkan menteri besar yang mengemudi kepimpinan ulamak itu adalah seorang ulamak sebenar bergelar 'Tuan Guru'.
Kerana di sebalik itu, cukup ramai individu ulamak yang kaya ilmu agamanya, tetapi loket di dalam mencurahkan ilmunya untuk diraih oleh rakyat. Justeru itu, tidak mungkin ditemui dalam dekad ini menteri besar seumpama menteri besar Kelantan.
Sesungguhnya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz telah 19 tahun bergelar 'Yang Amat Berhormat Tuan Guru Menteri Besar' yang sentiasa mengorbankan ilmunya untuk rakyat.
Inilah wajah kepimpinan ulamak yang dipaparkan kepada generasi rakyat Kelantan hari ini. Mudah-mudahan ‘ilmu tuan guru’ bakal membina generasi muda masa kini untuk mencipta kejayaan masa depannya.
Berkat taburan ilmu itu, kini Kelantan bukanlah negeri yang terpinggir dengan isu-isu pembangunan. Daripada ilmu yang ditaburkan, Kelantan sudah menjadi negeri yang seiringan dengan negeri lain dari segi pembangunan fizikal dan rohani.
Meskipun, masih ada tohmahan dan cakap-cakap sinis kononnya Kelantan adalah negeri termundur dan ketinggalan dari segi pembangunan sosio-ekonomi, namun kualiti hidup rakyatnya sudah menjawab dengan tepat bahawa kesemua tohmahan itu adalah cakap politik yang berniat memburuk-buruk keupayaan kepimpinan ulamak sejak Tuan Guru Nik Abdul Aziz dilantik menteri besar.
Justeru itu, kepimpinan ulamak era Tuan Guru Nik Abdul Aziz sudah menobatkan (establishment) 20 nilai pembangunan negeri Kelantan seperti mana berikut:
1. Sifat cakna rakyat penuh berkebajikan,
2.
Bangunan pejabat dan gudang bertambah dan tersergam,
3.
Prasarana kesejahteraan awam tersirat kukuh,
4.
Ladang getah dan kelapa sawit luas menghijau,
5.
Sawah bendang menguning setiap musim,
6.
Hutan dan lurah sedia ditereskan,
7.
Kadar kemiskinan menjunam turun,
8.
Kuasa beli rakyat mampu menyara survival pasaraya,
9.
Pertambahan kenderaan bersimpang siur,
10.
Taman perumahan melebar ke serata negeri,
11.
Bandar lama dan baru makin berkembang,
12.
Kehadiran pelancong terus melonjak,
13.
Pesta, ekspo dan karnival terlaksana setiap tahun,
14.
Gaji kakitangan awam tidak pernah dikurang,
15.
Pendidikan Islam terbaik dan pelajar cemerlang terserlah setiap tahun
16.
Kolej, universiti dan sekolah bestari makin bertambah bilangan,
17.
Kilang dan produknya terus beroperasi melonjak peluang ekonomi,
18.
Perancangan pembangunan sentiasa berlaku,
19.
Punca hasil baru terus diterokai,
20.
Baki hutang kerajaan dahulu sudah terlunas. Kesemua nilai pembangunan dinyatakan di atas adalah ukuran mutlak bagi mengiktiraf betapa pembangunan dan pertumbuhan ekonomi dan sosial sudah berlaku dan tidak terpinggir.
Oleh kerana itu, negeri Kelantan sepanjang 19 tahun di bawah kuasa politik PAS telah melakukan yang terbaik untuk rakyat Kelantan. Di atas 20 establishment itu, amatlah tidak adil untuk meletakkan status pembangunan negeri Kelantan sebagai negeri mundur.
Maka, sempena ulang tahun ke-19 kepimpinan ulamak mengurus-tadbir kerajaan negeri Kelantan ini, diharapkan bersama-samalah kita dapat membuka mata dan telinga untuk menerima realiti, betapa negeri Kelantan hari ini adalah sebuah negeri yang sudah jauh maju setanding dengan negeri-negeri lain di negara ini.
--------------
Penulis adalah Pengarah, Pusat Kajian Strategik Negeri Kelantan. _
Sumber Harakahdaily.

Tuesday, October 20, 2009

Five steps firms should make before Win 7 move

Original article can be located here.
Five steps firms should make before Win 7 move


By Liau Yun Qing, ZDNet Asia
Friday, October 16, 2009 06:54 PM
It is "nearly inevitable" that businesses will migrate to Microsoft's upcoming operating system Windows 7 and they must examine some key issues before making the move, according to Gartner.
In an advisory released Friday, the research firm outlined five key areas companies should evaluate to prepare their migration to the new OS when it is officially launched Oct. 22.
1. Plan to be off Windows XP before end-2012.
Enterprises that had skipped Vista should plan to be leave Win XP by the end of 2012. According to Gartner, while Microsoft will support Win XP with security fixes until April 2014, past experience has shown that independent software vendors (ISVs) will stop testing their apps much earlier. In fact, ISVs will start limiting their support for Win XP after 2011.

"New releases of critical business software will require Windows 7 long before Microsoft support for Win XP ends," Steve Kleynhans, research vice president at Gartner, said in the report. "Organizations that get all of their users off Win XP by the end of 2012 will avoid significant potential problems."
2. Start work on migration plans now.
A typical organization requires 12 to 18 months of waiting, testing and planning before it can start deploying a new client OS, Gartner explained.

There is also a lot of work to be done in preparation, and delays in getting started will only result in added costs later.
3. Don't wait for Windows 7 SP 1.
Gartner cautioned against waiting Windows 7 Service Pack 1 to begin testing and deploying the new platform, noting that many companies are likely planning to wait until SP1 ships before starting their tests. Instead, organizations should start work now, especially if companies have skipped Windows Vista.

4. Don't skip Windows 7.
In May 2009, Gartner advised companies to skip Vista and wait for Windows 7, because the latter has important features that Vista did not have. These new tweaks will help improve organizations' abilities to deploy the new platform.

The research house pointed out that Windows 7 is not a major architectural release, focusing mainly on "polishing" or fine-tuning the OS, and builds on the deeper "plumbing" changes Microsoft made in Windows Vista. However, Windows 7 carries improvements in memory management that will allow users to have a better experience than that on Vista, explained Michael Silver, vice president and analyst at Gartner.
5. Budget with care.
Companies should plan their budgets carefully as migration costs vary significantly, depending on the OS the organization has. Gartner estimated that it will cost US$339 to US$510 per user to move from Windows Vista to Windows 7, and US$1,035 to US$1,930 per user to move from Windows XP to Windows 7.

my baby

Alhamdulillah, wulida ibni fis-sa'ah ath-thaalithah illa sab'ata daqaiq, fil yaumil-ithnani, 12/10/2009 fi Pusat Perubatan an-Nisa' bi wiliyaati kalantan darun-na'im.

Mak dan anaknya sihat. Sekarang berpantang di kampung.

Ni gambar-gambar yg sempat diambil.





Friday, October 09, 2009

baby Izam

Alhamdulillah pada hari Selasa jam 6.27 pagi kalu tak silap, kak Syidah selamat melahirkan seorang baby perempuan seberat 2.88 kg di Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah...

La ni diorang duk di Kajang, utk siapa2 yg nak datang melawat.

Cadangan nama hari tu ada 2, Nur Aleesya Fitriah dgn Nur Aleesya Fatihah...Aku ni tak sure la apa makna Aleesya & bagaimana nak ejanya kot Arab...Yg dpilih tak sure la..

Tapi takpelah.

Ni gambar baby:

Thursday, October 01, 2009

Dana PR PAS N.31 Bagan Pinang

Dirayu kepada sahabat-sahabat yang nak infaq bolehlah infaqkan ke akaun CIMB berikut:

14490000017104
TABUNG DANA PILIHANRAYA


Atau pun kepada akaun Bank Islam berikut:

05030010000462
BADAN PERHUBUNGAN PAS NEGERI SEMBILAN

Semoga Allah menerima secebis usaha kita utk memenangkan Islam di Malaysia ini.

Terima kasih.

Hari Raya

Aku bosan. Dah lama nak update blog tapi tak sempat & tak larat.

'Idulfitri sampai lagi buat kesekian kalinya dalam hidup ini. Kira-kiranya dah 26/27 kali sambut - kan kalendar hijri lagi laju pada masehi...Tapi yang ingatnya, berapa kali je. Daripada yang ingat tu, yang betul2 happening berapa kali je...

Namun begitu memang berhak kegembiraan dizahirkan sungguh2 dalam Hari Raya ini. 'Id mubarak, kullu 'am wa antum bi khair. Taqabbalallah minna wa minkum.

Aku nak cerita semua, tapi tak ada daya, masa & upaya. Mana yang ingat, mana yang dirasakan penting aku sampaikanlah.

Tahun ni aku balik raya dengan zaujah aku, adik aku eja & abe & adik ipar aku, nonie. Penuh kereta. Balik kot T'ganu. Jalan ok hari Jumaat. Sepanjang jalan dah masuk T'ganu terperasan ada bunyi something dkt bahagian depan kiri kereta, cam ada sesuatu berkeriang-keriut...entah apa.

Sampai di Kg. Sura Dungun jam 11 pagi lbh kurang, singgah rumah abe Yoe, abe iparku, dalam setengah jam di sana. Kemudian sambung journey, subhanallah best lalu tepi pantai. Cantik & seronok mata memandang pasir pantai & kebiruan laut yg menjauh.

Aku kira, sempatlah kami suami isteri berpuasa sehari di rumah masing-masing. Alhamdulillah tercapai hasrat. Hari raya pertama zaujati (zaujah+saya=zaujati) pertama kali di rumah lain. Tapi bukan rumah orang lain.

Aku demam raya kedua, petang. Program MSK raya ke-3 memang tak dapat pergi. Perut tak sedap berpanjang-panjangan... Aku di rumah mentua (eh, mertua ke mentua??), petang tu, berselimut je dalam gebar, suhu badan naik sedikit demi sedikit, setelah paginya kelihatan semuanya OK tak ada masalah... Malam raya kedua, kami ke klinik, ada juga yang buka, zaujati yang setia menemankan aku ke klinik, dan dengan kepakaran dia, ubat yang aku perolehi sedikit berbeza dari biasa, hasil negotiation dia dengan doktor.

Alhamdulillah, semakin ok, walaupun aku hanya boleh makan nasi putih saja lepas hari raya kedua tu.

Pagi raya ketiga, masih di Morak walaupun bercadang nak balik ke Ketereh petang raya kedua lagi. Tak larat & tak mampu nak drive. Ada kenduri di Bintang, adik kak Ma isteri abe Yoe. Aku tak pergi. Biar zaujati dengan kakak dia Cikda & Abe Ji pergi ke sana, dengan yang lain. Aku perlahan-lahan balik dengan Persona tu ke Ketereh, bercadangnya utk sambung rehat di rumah di sana. Jangan main-main, memang ada tempat nama Bintang... (adakah Bintang lagi tinggi dari Puncak Alam? Wallahua'lam.)

Apa lagi yang berlaku?

Pagi raya ke-5 kami berdua ke Pusat Rawatan An-Nisa dekat-dekat dengan Pejabat Pos Besar Kota Bharu. Buka buku rekod di situ. Bercadangnya kami, hendak melahirkan putera sulung kami di situ. Segalanya berjalan lancar, cuma parking susah sikit sebab penuh. Ramai orang di sini.

Aku terbau hangit getah terbakar sewaktu memarkir Persona kami di pintu masuk pusat rawatan berkenaan. Musykil aku dibuatnya, risau aku disebabkannya. Barangkali sesak teruk atas retak Sultan Yahya Petra menyebabkan masalah ini. Biarlah kereta ni cool down dulu. Selesai, kami ke HRPZ II ambil sedikit ubat utk ... aku lupa la pulak. Then terus gerak ke satu majlis kenduri yang telah lama dirancang utk dihadiri.

Aku jumpa Hajar setelah beberapa tahun tidak menatap wajahnya, pada hari raya ke-5, di majlis kenduri walimah al-'urus Salmi Koh Muhammad Hashim Koh di Kampung Kor. Zaujati adalah kawan se-houseman Salmi di HRPZ II dulu. Asal aku tidak kenal Salmi. Tapi dia pernah datang rumah di Ketereh selepas kami berkahwin. So dari situ kenallah aku akan Salmi. Hajar kawan baikku (perasan atau pun kenyataan?) di sekolah rendah dulu. Berkebetulan Salmi dan Hajar mengaji menengah sekali di SMS TMFP. Hajar pulak sambung belajar peringkat tertier di UKM KL, sekampus dengan zaujati & selalu jumpa dengan zaujati...

(Ingin kukhabarkan kepada Afzan, Syed, Hadri, Wana, Fattah, Zaim & Pok Din akan liqa' itu tapi tak juga2 aku buat...)

Dunia ini kelihatannya besar namun tidaklah sebesar mana pada pandangan ALLAH, yang menakdirkan pertemuan semula berkenaan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...