Monday, July 28, 2008

Sakit sikit..

Semalam, dah nak hujung-hujung training, cikgu suruh aku, Ihsan, Anis, Marina & sorang lg bengkung merah x kenal siapa, wat golongan 31...(entah kenapa tak sampai golongan 41 semalam w/pun baru je peringat & belajar). Bold ialah kedudukan arah asal.
  1. Kekuda menyerang kiri, tendang lurus kiri ke hadapan, mengadap kanan tapak selari.
  2. Sepak layang kaki kana ke kiri 180 darjah, then mengadap belakang.
  3. Juring kaki kiri sisi kiri. Awas
  4. Pancung kiri sisi kiri mengadap ke depan (kanan)
  5. Tumbuk kanan bertapak melangkah ke depan (kanan), tangan kiri tutup pipi kanan
  6. Juring kaki kiri sisi kiri. Awas
  7. Pancung kiri sisi kiri mengadap ke depan (kiri)
  8. Tumbuk kanan bertapak melangkah ke depan (kiri), tangan kiri tutup pipi kanan
  9. Juring kaki kiri sisi kiri. Awas
  10. Harimau simpan kuku, bertapak mengadap hadapan
  11. Tumbuk kiri lurus ke kanan balas tangkis sisi balas pancung kiri ke kiri. Bertapak mengadap depan.
  12. Tumbuk kanan ke depan, balas tangkis sisi (atas) balas kun.
  13. Cakar rajawali bertapak balas hentak
  14. Tendang lurus kiri ke depan
  15. Cakar harimau (pusing 180 darjah) ke kanan bertapak selari
  16. Cakar helang balas cucuk ke depan
  17. Juring kanan 45 darjah ke kiri, turun bertapak mengadap kanan
  18. Tumbuk bertapak ke depan (kanan) balas tangkis atas balas tangkis bawah
  19. Sepak layang kanan 180 ke kiri turun bertapak selari mengadap belakang
  20. Kuda gila ke hadapan (belakang)
  21. Berpusing ke depan, duduk anak harimau, harimau simpan kuku.
  22. Berpusing ke kanan cakar helang ke belakang
  23. Balas pusing ke kiri cakar helang ke belakang
  24. Tangkap 'pak' bawa ke sisi (lupa nama dia)
  25. Tumbuk kanan-kiri-kanan ke depan
  26. Bangun tendang lurus kanan ke depan balas juring ke depan, turun bertapak selari mengadap ke belakang
  27. Juring sisi kiri ke kiri (kanan) [tiba-tiba ppprraaakk! Allah...! Sakitnya..!! Tgk2 seluar ok je...sah dah ni....]
  28. Roda ke kiri (kanan) [tgh sakit2 ni.. Roda pun dah x cantik dah]
  29. Juring terbang kanan ke kanan (kiri) dan jatuhkan badan. Simpan kaki.
  30. Berpusing mengadap depan dan juring kiri ke kiri
  31. Bangun, duduk anak harimau, harimau simpan kuku.
Post ni menjawab soalan Fad a.k.a awan badai dalam shoutbox tu. Tengah sakit lagi ni. Cikgu kata suruh rehat, kalau otot yang terkoyak, dah tak boleh jalan dah tu. Tp alhamdulillah boleh jalan slow2 ni & bawa motor....

Thursday, July 24, 2008

Tutup fail muzakarah, hanya ada sekadar muqabalah - Mursyidul Am

Lanjusoh & Salmah Mat Husain
Wed | Jul 23, 08 | 8:19:30 pm MYT


KOTA BHARU, 23 Julai (Hrkh) - Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menjelaskan isu muzakarah sudah tutup fail dan apa yang berlaku sekadar pertemuan biasa (muqabalah).

"Pada kenyataan yang lepas saya benarkan pertemuan di antara pemimpin PAS dan Umno berkaitan Islam dan masalah rakyat, serupa sahaja dengan kenyataan yang disebut Presiden PAS.
Image"Kalau difahami betul-betul tidak bercanggah di antara satu sama lain. Kalau ada perjumpaan hendak masuk Barisan Nasional ia langsung tidak ada. Kenyataan Presiden pun memang begitu,"katanya pada persidangan media di sini, lewat petang ini.
Sebelum itu rombongan anggota Majlis Syura Ulama mengunjungi Menteri Besar Kelantan di JKR 10 di sini. Perbincangan terbabit diadakan hampir dua jam.
Turut kelihatan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang; timbalannya, Ustaz Nasharuddin Mat Isa; Timbalan Mursyidul Am, Dato' Dr Haron Din; Naib Presiden, Ustaz Ahmad Awang dan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Dato' Mohamed Daud.
Ikut serta pertemuan tersebut Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Dato' Abdul Halim Abdul Rahman.
Bagaimanapun Tuan Guru Nik Abdul Aziz mahu perkataan muzakarah yang di'geger'kan sebelum ini ditukar kepada istilah muqabalah (perjumpaan biasa).
Menurutnya keputusan syura sebelum ini bersetuju diadakan pertemuan biasa dengan pemimpin Umno kerana syura sudah membuat keputusan sebulat suara.
Perkara itu diputuskan pada 23 April lalu manakala pertemuan dengan pemimpin Umno hanya diadakan pada 20 Julai lalu.
Ustaz Abdul Hadi pula berkata, apa yang sebenarnya berlaku bukan muzakarah sebaliknya muqabalah di antara PAS dengan Umno bagi menyelesaikan masalah-masalah yang dialami umat Islam dan rakyat seluruh negara.
"Masalah yang dialami di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat kita minta kerajaan pusat menyelesaikan. Itu yang kita bincangkan dalam pertemuan dengan pemimpin Umno.
"Tidak timbul masalah PAS menyertai kerajaan kerana PAS masih lagi bersama dengan Pakatan Rakyat. Kita akan terus dengan Pakatan sekarang memenuhi hikmah-hikmah politik yang kita perjuangkan,"katanya.
Bagaimanapun katanya dalam Pakatan Rakyat persefahaman kita tidak akan menjadi halangan, masing-masing memperjuangkan ideologi dan tetap berganding dalam isu-isu bersama.
Menurutnya sebagai orang Islam, PAS wajib menyuarakan kepada orang Islam lain dan dalam masa yang sama tidak mengabaikan keadilan Islam kepada semua kaum yang ada di negara ini.
Kata beliau di atas prinsip itulah diputuskan Majlis Syura Ulama di mana Timbalan Presiden dan Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dato' Mustafa Ali bertemu dengan pemimpin Umno bagi menimbulkan isu-isu berkaitan.
Manakala Dr Haron berkata, Majlis Syura Ulama PAS menyedari masalah tersebut berlaku sebelum disedari wartawan, di mana perbincangan Majlis Syura mengenainya dibuat pada April lalu.
"Ketika itu tidak timbul isu muzakarah. Majlis Syura telah menangapi perlu diberi ruang untuk kita bermuqabalah dari face to face.
"Namun apa yang timbul sekarang perkataan muzakarah itu seolah perlawanan seperti yang berlaku di Dewan Bahasa dan Pustaka baru-baru ini di antara Menteri Penerangan dan Dato' Seri Anwar Ibrahim.
"Kita tidak mahu berlawan macam itu, kita nafikan ada muzakarah. Kalau dedahkan begitu akan menimbulkan masalah kerana akan ada yang kalah dan menang. Hanya apa yang ada sekadar pertemuan biasa," katanya.
Beliau menjelaskan mengapa hendak dilarang pertemuan biasa dan PAS bersetuju bekerjasama dalam semua perkara demi kebaikan semua rakyat di Malaysia.
Ditanya pertemuan lain bakal diadakan selepas ini, kata beliau itu mengikut keperluan.
"Bagaimanapun kita mahu lihat respon daripada Umno terhadap apa yang kita kemukakan terlebih dahulu," ujarnya.
Menurutnya juga usaha pertemuan itu sebenarnya dianjurkan pihak Umno.
Kata beliau, mereka yang mengusahakan dan bukti jelas dilihat kepada kenyataan ada tiga pertemuan sebelum ini dibuat sendiri Presiden Umno.
"Mereka yang membuat kenyataan dan merekalah yang mengusahakan pertemuan sebelum ini,"katanya. - mj/mks._

Monday, July 21, 2008

Mursyidul Am tidak mahu sejarah hitam berulang kembali - Harakahdaily

Salmah Mat Husain
Mon | Jul 21, 08 | 7:19:24 pm MYT


KOTA BHARU, 21 Julai (Hrkh) - PAS dibimbangi akan menjadi seperti kera sumbang, manakala di kiri kanan pula kena marah sekiranya meneruskan muzakarah dengan pemimpin Umno.
Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, apabila berlaku muzakarah penyokong kita marah kepada PAS dan orang Pakatan Rakyat juga curiga.
Oleh itu bagi mengelakkan kekecewaan penyokong, muzakarah antara PAS dan Umno dianggap tidak perlu bagi mengelak berulang sejarah hitam yang pernah berlaku sebelum ini.
"PAS akan lebih berhati-hati agar tidak terkena perangkap Umno kali kedua. Itu bukan cara parti yang memperjuangkan Islam berpolitik di mana cara berkenaan tidak ubah seperti menolong pihak lawan dan bukannya untuk menjaga kestabilan parti.
"Itu perangkap namanya," katanya pada persidangan media di Kota Darulnaim petang ini.
Beliau diminta mengulas kenyataan Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mendedahkan muzakarah bersama PAS sudah tiga kali diadakan bagi membincangkan beberapa isu berkaitan agama dan orang Melayu.
Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebelum ini menegaskan muzakarah yang dicadangkan perlu bersyarat di mana Umno perlu meminta maaf secara terbuka kepada PAS terhadap banyak kesalahan yang dilakukan sebelum ini.
Beliau berkata, PAS tidak akan menerima nasib buruk diperangkap Umno kali kedua, cukup hanya sekali.
"Umno sekarang sudah lemas dan dia nak minta tolong PAS, sedangkan PAS sendiri bekerja keras untuk melemaskan Umno, tetapi apabila Umno lemas sekarang kita nak angkat dia balik, itu bukan kerja kita."
"Biar lemaslah dia, dah 50 tahun kita lawan Umno, bila dia lemas kita lanyak dia.. sepatutnya begitu," ujarnya.
Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Kelantan meminta anggota parti menyoal diri masing-masing sama ada mereka ingin menjaga parti atau Islam.
Katanya, sekiranya hanya untuk menjaga parti, ia bukan hala tuju perjuangan parti yang sebenarnya.
"Kita nak jaga Islam, jaga Umno apa yang akan kita dapat. Umno ni sebenarnya parti yang melonggarkan iman, orang Melayu selama ini longgar kerana Umno."
"Tetapi kalau PAS nak jaga Islam, bukan caranya untuk PAS bekerja sama dengan Umno, sebab parti itu parti sekular yang hanya memperjuangkan dasar untuk dunia semata-mata," ujarnya.
Katanya, soal bangkit dari kubur dan akhirat tidak pernah menjadi hala tuju dan perbincangan di kalangan pemimpin Umno.
Ditanya isu muzakarah sengaja diperbesarkan media, beliau berkata, ia sudah menjadi agenda media untuk melariskan jualan.
"Itu kerja orang surat khabar, dia akan berbuat sesuatu untuk melariskan akhbar masing-masing, itu jelas.
"Jadi untuk melebarkan perjuangan PAS hanya melalui ceramah dan internet. Apa yang menjadi isu di media sekarang kerana mereka mempunyai agenda sendiri, sebab semua suratkhabar harian proUmno belaka," ujarnya.
Beliau juga turut menafikan wujud perbezaan pendapat antara beliau dengan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam isu muzakarah.
Katanya kewujudan berbezaan pandangan tidak bererti parti itu mengalami masalah kepemimpinan.
"Sehingga hari ini ia tidak menjadi masalah, sebab kita hidup tidak boleh senyap, banyak mana yang kita nak luah, kita luahkan, kemudian kita dengar balik."
"Sekarang masing-masing sudah meluahkan pandangan, jadi terpulang kepada penyokong untuk membuat penilaian," ujarnya.
Beliau juga berkata, biar pun sudah ada pertemuan pemimpin PAS dengan Presiden Umno, ia tidak bererti sudah ada persefahaman antara kedua-dua parti tersebut.
Ditanya adakah beliau kecewa dengan tindakan pemimpin PAS mengadakan pertemuan dengan pemimpin tertinggi parti Umno beliau berkata, tidak juga.
"Benda atas dunia ni begitulah, masalah perkara biasa berlaku seperti dalam rumah tangga antara suami isteri, kesilapan dilakukan suami adakalanya tidak disedari."
"Saya setuju benar biar Umno jadi pembangkang bukan sahaja di Kelantan, tetapi di seluruh negara termasuk di peringkat pusat," ujarnya.
Beliau juga meminta ahli parti dan penyokong Pakatan Rakyat bertenang dalam menghadapi situasi sekarang serta tidak mudah termakan taktik yang dimainkan musuh.
Mursyidul Am juga berharap perwakilan membahaskan isu tersebut di Muktamar PAS di Ipoh Ogos depan. - mj_

p/s Setuju benar aku dengan Tok Guru Nik Aziz!

Thursday, July 03, 2008

Selamat Hari Lahir kepada yang lahir bulan Julai...

Birthday abah ke-59 @ 18/7

Then...

09 Julai - A' Atikah Bte. Nik Mazian; exKMPP, Kelate, anok tok wakil
11 Julai - Ahmad Mukhzani Bin Mansor; exKMPP, ex-practicum mate, UTM’s
11 Julai - Nor Azura Binti Abdul Rahim; exKMPP, ex-practicum mate
11 Julai - Aimi Suhaida Binti Bakar; exKI, exKMPP, UM’s, dah habih belaja rasanya doktor gigi aku nih...
11 Julai - Zulhazmi Fitri bin Abd Razak; Ex-pimpinan UKM, MIS @ STMB, dah ada anak sorang...bila ye berpeluang nak gi lawat diorang...
12 Julai - Mohd Radzi Bin Omar; exKMPP, sekuliah
12 Julai - Siti Maisurah Binti Mohd Nor; Sejalan, exKMPP, USM’s, la ni ngaja di Johor Bahru. Cikgu Mai!
13 Julai - Ridhuan bin Othman (R-O); UPM, sejalan
16 Julai - Radhiya Binti Mohd Razif; sejalan, exKI, exKMPP, UNIMAS’s, doktor aku ni tgh tunggu posting...duk kulim la ni...
19 Julai - Noor Mazuin Binti Abu Bakar; ex SMAPL, ex JPP KMPP, UMS’s...then?
20 Julai - Nurul Hidayah bt. Awang Che Li; exKI, UPSI’s, Kurang sket dp natrium klorida (NaCl) tu dia laa...NHACL...
20 Julai - Nor Salehan Mohamad Sabli; The only pen pal yg x putus berhubung smpai skrg
21 Julai - Syahidah Binti Abdul Rahman; exKMPP, UM’s, YTM’s, jumpa kat tingkat 4 Menara TM ni...satu division rupa2nya.
25 Julai - Khairunisahasinah Bt. Zulkifli; exKMPP, UTM’s, sejalan
27 Julai - Kamaruzaman bin Mohamad (K-Z); ex Bos MIS @ STMB dulu, exUPM, oghe kuat...mantan bos...eh, alih2 jadik 'bos' balik...
27 Julai - Khairul Azizi bin Abdul Rahman; Master data-cleanup di MIS @ STMB...tahniah! baru dapat baby boy selasa lepas 1/7...


...dan lain-lain kenalan sahabat handai...

Anak tahanan ISA nazak, suasana sayu menyelebungi wad di Hospital Kajang - Harakahdaily

Anak tahanan ISA nazak, suasana sayu menyelebungi wad di Hospital Kajang

Wan Nordin Wan Yaacob
Thu | Jul 03, 08 | 4:33:21 pm MYT

Suasana di Wad Blok A Tingkat 3 Hospital Kajang cukup sayu dengan tangisan isteri tahanan ISA, Siti Fatma dan ahli keluarga tatkala anak perempuan kesayangannya, Aina Mardiah Shahrial terlantar koma dan nazak sejak semalam lagi.

Aina Mardiah dilaporkan terjatuh di rumahnya semalam hingga mengakibatkan beliau koma.

Namun paling menyedihkan, bapa kandungnya, Shahrial Sirin yang ditahan di Kem Tahanan Kamunting (Kemta) di bawah ISA sejak tujuh tahun lalu, baru sahaja mendapat pelepasan sementara daripada Menteri Dalam Negeri, Dato' Seri Syed Hamid Albar untuk menziarahi anaknya di Kajang.

Begitu pun menurut Pusat Sokongan Keluarga Gerakan Mansuhkan ISA (ISA), pelepasan itu hanya dapat diberikan selepas mereka menghadapi kerenah birokrasi yang cukup memeritkan.

"Walaupun permohonan telah dibuat awal (semalam) namun, jam 1.00 petang tadi barulah pelepasan itu dapat diberikan, inikah moral kerajaan tatkala soal nyawa anak tahanan menjadi taruhan," kata Aliza Jaffar salah seorang ahli PSK GMI yang ditemui di Hospital Kajang sebentar tadi.

Menurut Aliza, sepatutnya dalam hal 'kecemasan' seperti kes ini, pihak Kemta dan KDN tidak perlu merumitkan keadaan dengan prosedur yang merumitkan.

"Tak cukupkah dengan pengesahan doktor dan dengan kedatangan Pegawai Cawangan Khas hingga kami terpaksa menunggu jam 1.00 petang tadi baru dapat tahu ia sudah mendapat kebenaran, ini hal yang serius yang melibatkan nyawa anak tahanan," katanya geram.

Sementara itu, sewaktu Harakahdaily menziarahi wad berkenaan, kelihatan kira-kira 20 pelajar sekolah terdiri daripada rakan-rakan Aina Mardiah menziarahi beliau.

Keadaan bertambah sedih apabila rakan-rakan turut menangis teresak-esak sambil memeluk Aina yang terkapar dengan alat bantuan hayat serta bergantungan 'wire' di tangan serta hidungnya.

Kesedihan yang terpancar di wajah rakan-rakan Aina membayangkan hubungan akrab mereka lebih-lebih lagi Aina seorang insan yang dinafikan hak bapanya untuk hidup bebas seperti anak-anak yang lain.

Anak yang telah lama tidak mendapat kasih sayang daripada baoanya kerana dipisahkan oleh akta zalim ISA sememangnya sentiasa mengharapkan ribaan kasiah sayang bapa yang dirindui.

Luluh jiwa penulis apabila melihat rakan-rakan saling berpelukan menangis teresak sementar si ibu yang kering sudah airmatanya hanya mampu melihat sambil sesekali memeluk dan mencium anaknya yang terkapar kaku.

Sementara dua adik lelakinya yang setia menanti di hujung penjuru katil terus menerus membacakan ayat-ayat suci Al-Quran dan Yaasin sambil menitiskan airmata.

Wajah muda dua adiknya ini begitu sayu sekali meratapi kakak yang terlantar sementara menantikan bapa tercinta tiba selepas satu 'penyiksaan' perasaan dihadapi mereka untuk mendapatkan pelepasan bapanya itu.

Namun waktu melawat yang sudah tamat menyebabkan rombongan Harakahdaily yang diketuai Ketua Pengarang, Ahmad Luthfi Othman terpaksa beredar walaupun hasrat di hati mahu melihat detik-detik bapanya bertemu dengan anak tercinta.

Shahrial dijadualkan sampai di Hospital Kajang kira-kira jam 6.00 petang ini selepas mendapat pelepasan dari KDN untuk menziarahi anaknya itu.

Hati mula sayu tatkala meninggalkan perkarangan wad tersebut dengan melihat nasib si anak yang nazak itu sementara menanti bapa tercinta yang terpenjara selama tujuh tahun di Kemta menziarahinya.

Di kesempatan itu, Ketua Pengarang Harakah telah menyampaikan sumbangan kepada Siti Fatma sejumlah RM1000 hasil kutipan wang derma yang dijalankan Harakahdaily selama ini.

Sementara sejumlah RM5000 diserahkan kepada wakil PSK-GMI, Norlaila Othman untuk mengisi dana kempen isteri-isteri tahanan ISA untuk membebaskan tahanan ISA.

Terdahulu Norlaila Osman yang memberitahu maklumat berhubung kejadian tersbeut berkata, Aina berada dalam keadaan koma disebabkan terjatuh di rumahnya semalam.

Dalam kejadian semalam, pesakit yang tinggal bersama ibunya, Siti Fatma Masrun, di Hulu Langat, terus pengsan biarpun tidak serius semasa terjatuh.

"Saya difahamkan oleh doktor yang merawatnya semalam Aina berkemungkinan mengidap darah beku dalam otak sejak kecil lagi.

"Jadi apabila dia jatuh berkemungkinan darah bekunya itu mpecah dan merebak ke seluruh otak hingga menyebabkan dia pengsan dan seluruh organnya tidak berfungsi," cerita Norlaila.

Norlaila yang melawat Aina hari ini berkata, Aina dalam kritikal dan bergantung kepada mesin jangka hayat," katanya.

"Paling menyedihkan ayahnya tidak mendapat kebenaran untuk dibawa ke hospital walaupun anaknya dalam kritikal" katanya.

Tuesday, July 01, 2008

Sanity check: Five things we have learned from Bill Gates

With the Bill Gates era coming to an end at Microsoft, this is the perfect opportunity to look back and examine five preeminent lessons we have learned from the world's greatest computer geek.
——————————————————————————————————————
Whether or not you are a fan of Bill Gates, it is impossible to deny the impact he has made on the spread of computer technology across the planet during the past three decades. Since Friday was Gates' last day as a full-time Microsoft employee, this is the perfect time to look back at five of the most important lessons we've learned from the meteoric, tumultuous, and lucrative career of the world's most famous software engineer.

5. Geeks can be businessmen, too

Before Bill Gates, computer programmers were mostly considered to be a necessary evil for businesses. They were stereotyped as misanthropic weirdos that you stick in dark corners in the back office. However, Gates, became the most successful businessman on earth — if you judge business success by profits — and almost singlehandedly transformed the term "geek" from an insult to a badge of honor in the process.

4. You don't have to be first to win

Gates and Microsoft rarely got to the party first with new technologies and innovations, but they were simply better at bringing technology products to the masses than anyone else in the industry. Internet Explorer is the most famous example, but Microsoft Windows, Microsoft Word, and Microsoft Excel are also great examples. Microsoft was merely better at executing. It didn't hurt that Microsoft often had the most resources, but Gates and Co. showed over and over again that they knew how to best take advantage of those resources.

3. Computing will spread everywhere

In the 1980s when the computer was still mostly a novelty, Gates expressed his vision that there would one day be "a computer on every desk and in every home." That vision has nearly become a reality in the U.S. and it's in the process of coming to fruition across the globe. Plus, Gates' vision of the computing experience has continued to inspire the industry in general as well as Microsoft's product plans — from the smartphone to the Tablet PC to speech recognition to the touch-based interface.

2. Arrogance breeds failure

In the movie Pirates of Silicon Valley, the Bill Gates character says to Steve Ballmer, "Success is a menace. It fools smart people into thinking that they can't lose." He was referring to IBM and the fact that it let Microsoft sneak in and steal the thunder in the launch of the PC. A decade later, Microsoft's own success and arrogance led to its anti-trust defeat to the U.S. government. But Microsoft also remained humble and paranoid enough to always be on the lookout for the next small company that might do to it what it had done to IBM. Some of the most popular targets in its cross hairs: Apple, Netscape, Linux, and Google.

1. Software matters

The one message that Bill Gates spent his career reiterating was that software matters. Gates and Microsoft always believed in the magic of software to create amazing digital experiences. When "Micros-Soft" (as it was originally known) first launched in the 1970s, the computer business was all about the hardware. It was Gates and his vision of what people could do with computers that moved software to the center of the computing experience.
(cited from here)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...