Tuesday, August 01, 2006

telinga saya

hari tu bila telinga tak dapat dengar jap barulah rasa betapa nikmatnya pendengaran ni...bukannya telinga tu tak leh dengar langsung tp, kurang sgt laa. mula2 kena belah kanan, then bila pergi Pusat Kesihatan UPM (atas nama student... dpt free ubat...) diberinya ubat titik telinga.

titik punya titik maka OK laa telinga kiri... tup tup bila titik telinga kanan lak... tak dengar. mana taknya lps titik terus korek dengan cotton bud, konon nak buang tahi telinga. useless. makin tak dengar ada. sehinggalah dua mggu lps pi Pusat Rawatan Islam az-Zahrah kat bdr baru bangi...klinik panel company, kena laa sedut keluar... dari telinga kiri... guna syringe...bengang rasanya.

bila ditanya dr. apa gunanya cotton buds kalu bukan kita guna utk korek telinga dr. kata mmg tak perlu korek. bahaya korek guna benda alah tu, nanti makin terbenam wax telinga tu, susah lee jadiknya. bersih bhgn2 luar je.

pening jugak...

dulu baca komik. ada satu watak tu dia buta. katanya orang yang buta lebih kuat mencurigai. orang yang pakai spek tebal ...? orang buta ada telinga je utk kesan apa di sekeliling. org yang kurang deria ni rasa curiga dia lebih sket kot...ya ke? wallahua'lam...

pengajaran untuik pembaca

# jangan la guna cotton buds korek telinga dlm2. nanti cdera gegendang atau tersumbat telinga pyh jadiknya
# ubat titik telinga untuk lembutkan wax hanya kita blh guna tak lebih dp seminggu. bila lebih dp tak leh dah pakai. nanti dlm telinga problem (bengkak, ada infection...berbeza mengikut orang)
# bersyukurlah dengan nikmat yang ada

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...