Wednesday, March 01, 2006

buat mereka yang bakal grad la kot...

sekadar beberapa cadangan dari diri ni buat mereka2 yang dh nak masuk berkecimpung di alam b'masyarakat...ini kerana masyarakat perlu didekati. masyarakat sasaran dakwah kita. mungkn cdangan2 nmpak stereotaip dan mungkin terlalu optimistik... seakan tidak berpijak di atas pijakan bumi yang nyata. namun atas dasar pengalaman dan ilmu yg diperolehi wajar rasanya dikongsi sedikit sebanyak...mcm mana nak masuk dengan masyarakat. benda2 basic xnak dibgtau kat sini sebb rasanya semua mcm dah terer. bab2 agama mmg tak de masalah sgt di kalangan ahli2 gerakan Islam ni secara pukul ratanya.

  • imej & penampilan. be smart & be profesional. kalu masuk mtg, gunakan skil pengurusn yg kita ada. cara handle mtg, cara analisis, SWOT, MBO, muhasabah dsb.
  • elok juga kalu sesiapa yang blh masuk ke dalam masyarakat dengan riadah dan rekreasi. tahu main something mcm bola atau silat atau badminton... di samping tahu isu2 semasa berkaitan bidang sukan berkenaan. tunjukkn cth sebaiknya masa beriadah e.g tutup aurat, jaha batas pergaulan laki& pempuan, hormati azan bila dilaungkan.
  • kalu pndai baiki kenderaan e.g moto/kereta pon bagus jugak. sentiasa menolong orang dgn kelebihan yang kita ada.
  • mungkin kita berkemampuan dari segi kebijaksanaan bolehla mengajar / wat kelas tuisyen free, kalu berkemampuan dr segi ekonomi blh support mana2 yang berkenaan.
  • skil mcm boleh bw majlis selawat, boleh bw majlis bacaan yasin & tahlil arwah, conduct berzanji, boleh jadik imam, dan bg sedikit pengisian... elok juga. kalu pandai masak, pandai menjahit itu pun banyak membantu memesrakan kita dengan masyarakat sekellilng. mungkin mereka yang berkemahiran merawat gangguan makhluk halus mampu menarik lebih ramai masyarakat kepada mereka. cuma jgn sekali2 salah guna kemahiran yang ada ni di jalan yg salah.
  • pandai menolak bila tdk mampu & tidak berkelapangan utk sesuatu perkara/tugas. org rasa senang nak mintak lagi dengan kita. memberi peluang kepada masyarakat merasa khidmat kita.
  • mungkin utk awal2 berkecimpung dalam masyarakat tak perlulah kita tonjolkan ke'Pas'an kita. be natural at first. tp jgn lupa matlamat kita. kita tak selamanya mesti sembunyikan fikrah kita.
  • banyak2 berdoa semoga dimudahkan Allah. urusan kita sendiri mahu pun urusan masyarakat sekeliling kita.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...