Monday, February 13, 2006

polemik salam & singkatannya

assalamualaikum... sepatutnya dijawab waalaikumussalam, atau yg lbh baik...

kita lihat firman Allah SWT dlm surah an-nisa', ayat 86, maksudnya, "Apabila kamu dihormati dengan satu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik atau balaslah (dengan yang serupa). Seseungguhnya Allah SWT memperhitungkan segala sesuatu."

kenapa masih wujud lg akum, askum, a'kum as'kum, salam, w'akum, wsalam, w'salam? what a gangguan textual yang org2 gini dah buat...?
sesungguhnya kita tak akan dpt mengeja semua kalimah arab dengan tepat menggunakan tulisan rumi. jd kalu nak elakkan kesalahan, maka tulislah salam tu penuh2, dan jwblah spt mana yg Allah suruh dalam ayat kat atas td. kalu tak nak tulis pnjng2 jgn tulis terus... wat salah je... jatuh thiqah ka tak tulih? lebih baik dp yg tulis yg salah, kan? org yg tulis 'salam' je.... apa yg nak dia doakan tu? salam dan as-salam adalah satu pengertian yg berbeza dari segi makrifah dan nakirah nya. salam maksudnya selamat. apa yg selamat? as-salam pula tak boleh tergantung begitu shj. jd penuhkanlah ucapan salam kamu tu....

salam hukumnya bagi si memberi salam adalah sunat, bagi yang mendengar, wajib menjawabnya. jawab laa dgn lebih baik... semoga kita (kedua-dua pihak) dpt kesejahteraan tu. bila diberi kita wajib jwb. takpe laa tak nak tulis pun jwpn kita tu. yg penting kita dah jwb... jgn laa menyingkat-nyingkatkan ucapan salam tu lagi..... berlumba-lumbalah bg salam... kerana dr segi pahala pulak lebih diberatkan org yang memberi salam tu.

OK. give salam. let's create the islamic environment.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...