Sunday, December 31, 2006

2006 at a Glance (IT-based)

2006 at a glance (The Star Online TechCentral - http://star-techcentral.com/tech/story.asp?file=/2006/12/28/itfeature/16322186&sec=itfeature
)

January

[1] Apple Computer Inc unveils the first Intel powered iMac desktop and MacBook Pro notebook computers. The company's shares subsequently leap to an all time high.

February

[1] Dell Malaysia launches regional command centre in Penang.

[2] KL Sentral receives cybercentre status from MDeC.

March

[1] Error in McAfee's antivirus software incapacitates its customers' PCs worldwide.

[2] Microsoft Corp unveils Windows Live search engine.

April

[1] Microsoft steps up its anti Windows piracy campaign with nagging pop-up messages that appear on
screens of computers that are using illegal copies of the company's operating system.

[2] Celcom (Malaysia) Bhd and Maxis Communications Bhd interconnect their 3G networks.

[3] The Multimedia Super Corridor (MSC) turns 10 years old. It is renamed to MSC Malaysia while the Multimedia Development Corporation or MDC is renamed MDeC.

May

[1] Intel opens its RM152mil Design and Development Centre in Kedah.

[2] MySpace founders win Webby online achievement award.

[3] WiMAX tests begin in Cyberjaya.

[4] Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi announces the International Multilateral Partnership Against Cyberterrorism (IMPACT)
initiative. Symantec Corporation, Trend Micro and Kapersky Labs agree to be key partners and serve on IMPACT's international advisory board.

June

[1] Sony BMG is criticised for secretly installing spyware in customers' computers through its music CDs.

July

[1] Abdul Wahab Abdullah steps into office as Mimos Bhd's new president and chief executive officer.
Later, he reveals plans to turn the company into an R&D-focused organisation.

[2] Former Dell Malaysia general manager, Yasmin Mahmood takes over as managing director of Microsoft Malaysia.

[3] Rural folks in Sabah have 420 public telephones and 3,000 IP residential phones installed in 14 districts as part of the MCMC's Universal Service Provision (USP) project.

[4] Celcom announces nationwide 3G coverage.

[5] Google is recognised as a verb and included in the 11th edition Merriam-Webster Collegiate Dictionary.

[6] Maxis hands out research grants amounting to RM774,000 to Multimedia University and University of Malaya to fund studies aimed at improving the local mobile communications industry.

[7] Microsoft discontinues tech support and bug fixes for Windows 98, Windows 98 Second Edition and Millennium Edition.

[8] Intel unveils its Itanium 2 processors.

[9] Niser is reorganised and renamed the National Cybersecurity Centre. Its new responsibilities include enhancing coordination, importing and sharing information between relevant government agencies.

August

[1] TMNet embarks on its easy-to-own PC initiative.

[2] The Government postpones the tender for the 2.3GHz WiMAX spectrum licences to iron out its specifications and conditions.

[3] Malaysian computer gamer Rinie Ramli wins the FIFA Soccer 2006 tournament at the World Cyber Games 2006 Asian Championship in Singapore.

[4] Dell recalls 4.1 million notebook computers due to faulty batteries, manufactured by Sony, that could reportedly overheat and catch fire.

September

[1] TM Net launches its http://music.bluehyppo.com
website as an alternative to Apple's iTunes online music service.

[2] MacPro, the Intel powered Mac, makes its debut in Malaysia.

[3] Hewlett-Packard Co (HP) get drawn into a spying scandal involving the leak of confidential company information to the media. As a result, the company's chairman at the time, Patricia Dunn, resigns.

[4] Maxis begins offering wireless residential broadband Internet access through HSDPA (High Speed Downlink Packet Access) technology.

October

[1] Yahoo! kicks off its time capsule project. A copy of submissions to the capsule will be buried at the Yahoo! campus and opened on Yahoo!'s 25th anniversary in 2020.

[2] Google buys video sharing site YouTube.com for US$1.65bil (RM6.1bil).

November

[1] University of Cambridge makes all of Charles Darwin's evolution theories available for free on the Web.

[2] Multimedia Development Corp (MDeC) opens a representative office in Bangalore, India to help attract foreign direct investment to MSC Malaysia.

[3] The Malaysian government adopts a neutral technology platform policy that does not favour open-source software (OSS) or proprietary software. As a result, the Malaysian Open Source Master Plan is altered.

[4] Intel launches its quad-core processors.

[5] Nintendo's Wii and Sony's PlayStation 3 videogame consoles are released for sale in the United States.

December

[1] The Technopreneurs Association of Malaysia (TeAM) and MDeC team up for a series of clinics aimed at helping local technopreneurs build their business.

[2] Yahoo! plans an extensive shake-up in hopes of regaining its competitive edge and restore investor's fading confidence. A consortium of 17 Malaysian Internet service providers (ISPs) launch the Malaysian Internet Exchange (MyIX).

[3] Alan Shugart, one of the pioneers of the hard drive industry and a co-founder of Seagate Technology LLC, dies at the age of 76.

Tuesday, December 26, 2006

6 Prinsip Islam Liberal yang mesti ditolak


Pengisian yang disampaikan oleh Ust Ramadhan Fitri Elias, di Majlis Ta'lim di Darul Takaful pada 10/11/2006.



------point form, tajuk ISLAM LIBERAL YANG KITA MESTI TOLAK


Inti modenisme ada dua sbg tunjang kpd Islam Liberal
Memperjuangkan rasionalisme. Memperjuangkan keunggulan akal fikiran manusia. Semua perkara mesti dipertimbangkan mengikut akal fikiran manusia.
Liberalisme. Pembebasan mutlak. Asalnya prinsip ini digunakan oleh masyarakat Eropah pd zaman pertengahan untuk membebaskan diri mereka dari pengaruh paderi & gereja. Tapi, pengamal liberalisme sekarang ingin menjadi bebas dari agama secara sepenuhnya.


Namun Islam mempercayai bahawa bila kita menyerah diri kepada ALLAH maka barulah kita akan jadi makhluk yang rasional.


Ada 6 prinsip Islam Liberal yang perlu kita ketahui supaya kita menolak Islam Liberal sejauh-jauhnya daripada menguasai diri kita. Prinsip yang dipetik dari laman web rasmi Islam Liberal di Indonesia ini kia perlu tahu supaya kita dapat membuktikan kesalahan Islam Liberal. (Di sini ditulis dulu prinsip tu sebelum diberi penjelasan di bawahnya.)
[1] Membuka pintu ijtihad seluas-luasnya
[2] Utamakan semangat 'pegang pada konteks bukan pada teks'
[3] Kebenaran bagi Islam Liberal ada 3 sifat: relatif, terbuka, plural
[4] Memihak kepada kumpulan minoriti yang tertindas, tetapi golongan ini minoriti dari segi agama, budaya, adat
[5] Mereka puak-puak Islam Liberal meyakini kebebasan beragama secara salah
[6] Memisahkan agama dan politik


Ulasan kepada prinsip-prinsip sesat tersebut
[1] Penganut Islam sepatutnya tidak boleh bersetuju dengan konsep membuka seluas mungkin pintu ijtihad. Bukan semua orang boleh bercakap pasal ijtihad. Namun ramai sekali dari golongan umat Islam yang cuba memandai-mandai. Layakkah sbg contoh, menteri wanita yang bertudung tapi nampak rambut bercakap tentang kebenaran poligami dan kebebasan wanita dalam Islam? Mesti tidak boleh. Ijtihad hanya boleh dilakukan oleh ulama' yang cukup syarat-syarat menjadi mujtahid.
[2] Islam mengajar kita mengamalkan segala apa yang terdapat di dalam Al-Quran. Sebagai contoh, lafaz (teks) Al-Quran yang bermaksud penzina perempuan dan penzina lelaki hendaklah direjam setiap seorang daripada mereka seratus kali rejaman. Atau pun maksud satu ayat lain, pencuri lelaki dan pencuri perempuan hendaklah dipotong kedua-dua tangan mereka. Islam Liberal tak boleh terima maksud ayat tu. Mereka hanya berpegang bahawa (ini yang dipanggil konteks) setiap pesalah yang berzina dan mencuri hendaklah dihukum. Bentuk hukuman tak mengapa tak sama dengan Al-Quran. Fahaman Islam Liberal ini yang tidak boleh kita ikuti dan percayai.
[3] (i) Kebenaran yang relatif. Maknanya kebenaran boleh berubah-ubah. Kuasa pemutusan apa yang benar dan apa yang salah terletak pada masyarakat. Mereka berpandangan begini sebab pandangan dan sokongan mereka terhadap rasionalisme. (ii) Kebenaran yang terbuka. Maknanya, sesiapa saja boleh membuat keputusan, apa yang benar apa yang salah. Bagi mereka tiada kuasa mutlak yang memutusakan kebenaran dan kebatilan. (iii) Kebenaran yang plural. Maknanya kebenaran itu banyak. Termasuk dalam beragama, semua sama bagi penganut Islam Liberal. Sebenarnya dalam Islam hanya ada satu sahaja kebenaran. Kebenaran dari Tuhan, dari ALLAH di dalam Al-Quran dan As-Sunnah.
[4] Mereka sokong orang yang nak tukar agama. Mereka sangat hingar dan bising apabila gereja baru diancam nak diletupkan. Tapi pembunuhan di Ambon dan Maluku, mereka diam membisu. Kan tak betul tu? Menyokong yang salah.
[5] Kena rujuk tafsir dan terjemahan ayat terakhir surah al-Kafirun. Islam tak ada masalah kalu agama lain nak amalkan ajaran agama masing-masing. Islam menghormati amalan agama lain. Tetapi Islam Liberal tak anggap begitu. Mereka kata semua agama membawa ke syurga. Kan tak betul tu?
[6] Ini prinsip sekularisme. Agama suku politik suku. Namun mereka ini yang pro sekularisme telah dibuktikan salah apabila ulama'-ulama' pemikir Islam yang benar telah berjaya mematahkan ideologi sesat ini. (buku Ancaman Bahaya Sekularisme Ust Zulkifili Sg Udang Melaka buku yang bagus)


Kesimpulan: Islam Liberal adalah topeng kepada kerosakan akidah ummah. Nama je Islam tapi jauh sungguh dari Islam yang sebenarnya. Sampaikanlah kepada keluarga kita, masyarakat kawan-kawan kita tentang betapa bahayanya fahaman ini. Jauhkan diri dari trigger kepada Islam Liberal ini seperti hedonisme, sekularisme dan pluralisme. semoga kita dihidupkan dalam keadaan yang baik dan disudahkan kehidupan kita dalam keadaan yang diredhai ALLAH SWT.

Saturday, December 02, 2006

Jemputan Perkahwinan Lagi... (Ku Mat)

Jemputan Perkahwinan lagi...

Sapa2 yang kena Akh Tengku Ahmad Damitri dan Ukht Azira...jemput
ke majlis seperti tertera di bawah ni (klik utk saiz penuh):


di sini ana 'pasted'kan emel asal Ku Mat...:

Salam

Kepada semua sahabat dan sahabiah.

Saya Tengku Ahmad Damitri (MML'98, UPM 2000-2003, HUSM 2003-2006) dengan Azirawati Bt Ismail (MMP'2000, HUKM) ingin menjemput saudara/ri ke majlis kesyukuran sempena perkahwinan kami sebagaimana yang tertera dalam kad (refer to attachment file).

Bagi mereka yang boleh menghadiri majlis tersebut boleh la menghantar alamat kepada kami untuk penghantaran kad jemputan.

Tp bg yang lain juga dijemput. if tak sampai kad pun dijemput sama bg memeriahkan lg majlis tersebut. Terima kasih atas sokongan semua.

Tengku Ahmad Damitri 013-9592636
Azirawati 019-6409248
Wassalam

Friday, December 01, 2006

Walimah Kak Asima

Ni ada sorang lagi... kpd sahabat2 kawan2 yang mengenali kak Asima sila laa
hadir ke majlis seperti tertera di bawah:


(ana pasted dr emel asal dia)



Majlis Kesyukuran


HJ. OTHMAN BIN AWANG


Dan


HJH. CHE RAMELAH
BINTI ABDULLAH


Kami dengan segala
hormatnya mempersilakan


Dato’ / Datin / Tuan
/ Puan /  Encik / Cik



semua kawan2 yang dikasihi


 


ke Majlis Kesyukuran
sempena Perkahwinan anak perempuan Kami


 


NOR ASIMA BINTI
HJ.OTHMAN


Dengan


HJ. MOHD. AZLAN BIN
AZIZ


Pada hari Khamis
14 Disember 2006 bersamaan 23 Zulkaedah
1427 H.


Di kediaman kami
beralamat:


699 Kampung Teras
16150
Kota Bharu Kelantan.


 


atau


kepada sahabat yang berada
di utara bolehlah ke rumah Pengantin lelaki pada 17 Disember 2006 di


 


alamat:


6247, Sungai Kedak,



13100 Penaga


Seberang Prai Utara


Pulau Pinang.


Semoga dengan
kehadiran Dato’ / Datin / Tuan / Puan /  Encik / Cik / sahabat2 akan
menyerikan lagi majlis kami nanti. Plan ke rumah
ana lihat attachment.


Terima
kasih.Wassalam

ini peta ke rumah kak Asima (klik utk besarkan)




Tuesday, November 28, 2006

TAHNIAH UTK ZUL DAN KAK SRI...

Tahniah diucapkan kepada Zulhazmi dan isteri (Kak
Sri)... Semoga berbahagia selama-lamanya di bawah rahmat ALLAH Ta'ala. Amin.


Sayang sekali aku tak sempat bergambar dengan mereka...


Biarlah gambar ni jadi kenangan di blog ni...




Thursday, November 23, 2006

Kependekaranku Kecantikanmu

Apalah tajuk ini yang dipilih. Tak tahu nak tajukkan apa.

Sekarang ni kita sudah jarang berjumpa dengan beberapa jenis orang. Walaupun banyak lagi jenis org di atas muka bumi Tuhan ni, namun pada sudut pndangan saya yang berspek tebal ni mungkin lain sket nampaknya dari orang lain.

Orang pertama ialah orang yang mampu mengajar / membaca Al-Quran secara terbalik. Dulu masa saya kecik2 orang mengajar kita mengaji duduk berdepan (talaqi - تلقي) dengan kita. Maka pengajar tu akan membaca Al-Quran kot terbalik laa. Pernah juga try ngajar adik2 ngaji tapi tak dapat wat gitu melainkan duduk di sisi (side-by-side) ataupun buka satu lagi Al-Quran sambil mengadap dia. Susah nak ngaji gitu kan? Ramai lagi ka orang gitu? Mungkin di mana2 institusi pengajian agama masih ramai golongan ni.

Golongan kedua ialah golongan orang yang mengikut imam dalam solat sewaktu imam sedang sujud atau sewaktu imam sedang duduk di antara dua sujud. Golongan ni mungkin tak ramai sebab ramai yang tak tahu kot. Pada hal sah solat mengikut imam dari sini, dan tidak terhad sewaktu imam sedang duduk tahiyyat atau qiam berdiri. Cuma kena tambah satu rakaat mcm biasa2 duk masuk jadi makmum waktu imam duduk tahiyyat. Bagi saya di mana kita dapat imam di situlah kita kena ikut, hatta pada tahiyyat akhir sekali pun.

Kependekaran.

Siapakah pendekar? Adakah mereka yang menghunus keris sewaktu bersidang? Atau mereka yang menghunus senjata sewaktu bertempur tak kira apa 'peringkat' pertempuran? Pendekar diistilahkan oleh orang lama2 sbg orang yang pandai akal atau pendek akal. Nanti la kita bicara bab ni.

Kecantikan.

Siapa yang cantik? Orang perempuan biasanya dikenali dan disifatkan dengan kalimah cantik, beautiful-pretty atau jamilatun-جـميلة. Permandangan pun diistilahkan dengan kata sifat ni. Begitu juga dengan pakaian. Setakat ni masih belum mahu memperpanjangkan tulisan ini... Stop sampai sini dulu.

Wednesday, November 22, 2006

Kejuaran Pencak Silat Kebangsaan

Kejuaraan
Pencak Silat Peringkat Kebangsaan

20 - 26
November 2006

Dewan
Serbaguna (MPH) UNITEN Bangi, Selangor.

Anjuran
PESAKA, KBS, Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia dll

JOM SAMA-SAMA
KITA MEMERIAHKANNYA!

Perlis |
Kedah | Pulau Pinang | Perak | WP Kuala Lumpur | Negeri Sembilan | Melaka |
Johor | Pahang | Terengganu | Kelantan | Sabah | Sarawak | WP Labuan | Angkatan
Tentera Malaysia (ATM) | Polis Di-Raja Malaysia (PDRM) | Pertubuhan Seni Silat
Lincah Malaysia (PSSLM) | Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia (PSSGM) |
Pertubuhan Seni Gayong Fatani Malaysia (PSGFM)

Jemputan Perkahwinan

السلام عليكم ورحـمة اللهِ وبركاته.


Kepada sesiapa yang mengenali akhi Zulhazmi dan ukht di bawah, dijemput menghadiri majlis walimahnya seperti dalam makluman yang tertera:







Maka akan menangislah syaitan di hari yang
bersejarah ini...


Semoga berbahagia selama2nya dalam rahmat
ALLAH Ta'ala.

Saturday, November 11, 2006

ADIK KAK SRI DAH DIHANTAR

ALHAMDULILLAH.. AWAL-AWAL PAGI TADI ADIK KAK SRI TELAH DIPULANGKAN KE PANGKUAN KELUARGANYA.
NAMUN UNTUK MAKLUMAT DETAILS, MASIH BELUM LAGI SESUAI UNTUK DITANYA DALAM WAKTU YANG TERDEKAT NI.
BERSYUKURLAH.

Friday, November 10, 2006

PERHATIAN PENTING!!!!!!!!!!!!

ADIK KAK SRI DILAPORKAN HILANG. PUKUL 6.30PTG TADI DAH MASUK 24 JAM LEBIH KURANG KEHILANGANNYA.
DIA PEREMPUAN, FORM 5, KALI TERAKHIR DIA BERADA DI HOSPITAL TEMPAT NAK CEK DARAH.
KITA SAMA2LAH BERDOA SEMOGA DIA DITEMUI SELAMAT DAN DALAM KEADAAN YANG MENGGEMBIRAKAN AHLI KELUARGANYA. KITA BANYAK2 LAA MEMOHON DP ALLAH SWT...
KAK SRI = SRI NORAZILINA BT. ABD SHUKOR, EX ISIUKM
ANA PUN TAK KENAL, TP SAMA2 LAA DOAKAN YA..

Wednesday, November 08, 2006

KENYATAAN BERTULIS TUN DR MAHATHIR b. MOHAMAD PADA 27/10/2006

Kata Asri Rabbani....
"Bacalah... sebutlah dengan Nama... Tuhan Yang Menciptakan... segala kejadian di dunia... Bacalah..."







Monday, October 23, 2006

Salam 'Idulfitri

Selamat Hari Raya ‘Idulfitri dan Maaf banyak2 di atas segala salah dan silap yang pernah dibuat…

Semoga selamat pulang beraya dan selamat kembali dari beraya dengan keadaan yang baik dan selamat.

من العاء دين والفائزين

tgk betul minal 'aidin bukan minal aidil atau minal aidin
menurut ustaz badrul amin dlm kuliahnya di darul takaful pada rabu sebelum raya.

Wednesday, October 04, 2006

10 Kesilapan Lelaki (diceduk dp laman Idealis-Mahasiswa)

Segala yang dipaparkan di bawah masih boleh diterima dan ditolak. Penerangan ini tidak qot'ie. Sekadar pandangan manusia biasa untuk memudahkan komunikasi antara manusia yang dijadikan berpasang-pasangan laki-laki dan perempuan oleh ALLAH Ta'ala.

oleh: AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN (syukran@kosmo.com.my)
sumber: Kosmo Jumaat 21 April 2006


KITA semua sedia maklum, wanita adalah ciptaan tuhan yang penuh misteri. Maka tidak hairanlah jika lelaki memang sukar untuk meneka apa yang ada di dalam fikiran mereka. Disebabkan tidak peka, tiada pengalaman dan perasan macho, ramai lelaki yang membuat pelbagai kesilapan ketika hendak menarik perhatian wanita yang disukainya.

Kesilapan ke-10: Menjadi lelaki yang terlalu 'baik'


Pernahkah anda tahu bahawa wanita yang cantik dan menarik biasanya tidak tertarik kepada lelaki yang terlalu 'baik'? Saya pasti anda mempunyai rakan-rakan wanita yang begitu vogue, tetapi sering berpasangan dengan lelaki yang pada pandangan anda kurang senonoh. Atas beberapa alasan lain pula, mereka tidak pernah menunjukkan minat untuk menjalin perhubungan romantik dengan anda atau lelaki lain yang nampak baik.

Kenapa keadaan ini berlaku? Sebenarnya, pilihan wanita terhadap seseorang lelaki bukannya berdasarkan sejauh mana baiknya lelaki tersebut. Wanita memilih seseorang lelaki kerana mereka dapat merasai kuasa tarikan yang dimiliki olehnya. Menjadi lelaki yang terlalu baik tidak semestinya akan membuat wanita merasai satu tarikan dan memilih anda. Kenyataan ini mungkin kedengaran tidak masuk akal dan sukar diterima, tetapi begitulah keadaannya.

Kesilapan ke-9: Cuba meyakinkan dia agar menyukai anda

Apa yang dilakukan oleh kebanyakan lelaki apabila mereka bertemu dengan wanita yang benar-benar disukainya, tetapi wanita itu buat tidak tahu sahaja? Betul! Lelaki akan cuba untuk meyakinkan wanita tersebut supaya berperasaan sebaliknya. Satu perkara yang harus anda ingat, lelaki tidak dapat mengubahnya menerusi logik akal atau sebab-sebab lain.

Jika wanita itu sudah tidak berminat, bagaimana anda jangka dia akan mengubah perasaan dengan cara mendengar alasan-alasan anda? Tetapi itulah yang biasa dilakukan oleh lelaki. Apabila wanita yang diminati itu tidak menunjukkan sebarang reaksi positif, lelaki merayu, mendamba dan mengejarnya agar dia berubah fikiran. Hentikanlah, buang masa sahaja.

Kesilapan ke-8: Meminta kebenarannya

Dalam usaha lelaki untuk melayan wanita, kita sering meminta kebenarannya untuk melakukan sesuatu. Ini satu lagi idea yang tidak pernah membantu. Wanita langsung tidak tertarik kepada lelaki yang suka bergantung dan sentiasa ingin mendapat 'pelepasan' daripadanya. Jangan salah sangka, bukannya anda perlu melayan wanita dengan buruk untuk memikatnya. Jika anda sering melakukan kesilapan ini, segera tinggalkannya, kalau tidak, anda yang akan ditinggalkan.

Kesilapan ke-7: Cuba untuk 'membeli' perasaannya

Berapa kali anda membawa wanita yang anda sukai untuk makan malam (mahal), membelikannya hadiah dan bunga, sedangkan dia lebih berminat kepada lelaki yang hanya melakukan separuh daripada usaha anda itu.

Kenapa begitu kesudahannya? Apabila anda melakukan perkara sebegini, anda sebenarnya memberikan mesej: "Saya tidak fikir awak sukakan saya seadanya. Jadi, saya akan cuba untuk membeli perasaan dan perhatian awak."

Niat baik itu biasanya dianggap oleh wanita sebagai satu rasa kurang selamat dan manipulasi. Jadi, tidak perlu bazirkan wang anda untuk terlalu memanjakannya.

Kesilapan ke-6: Berkongsi perasaan terlalu awal

Satu lagi masalah utama lelaki ialah gemar untuk menyatakan perasaan mereka terlalu awal. Wanita yang menarik sukar ditemui, malah mereka menjadi pujaan ramai lelaki dan sentiasa dipikat menggunakan pelbagai cara. Jadi, wanita seperti ini mempunyai banyak pengalaman dan tahu apa yang boleh dijangka. Tetapi lelaki tidak ambil endah perkara ini.

Tiada perkara lain yang akan membuatkan si dia menjadi bosan dan ingin terus lari apabila anda meluahkan perasaan cinta terhadapnya selepas sekali atau dua kali berjanji temu.
Isyarat ini hanya akan membuatkan anda sama sahaja dengan lelaki-lelaki lain yang terlalu cepat jatuh cinta dan tidak mampu mengawal diri sendiri. Jadi, bertenang, masih banyak cara dan masa untuk menyatakan perasaan anda itu.

Kesilapan ke-5: Tidak faham bagaimana tarikan atau minat itu berlaku

Wanita sangat berbeza dari aspek tarikan berbanding lelaki. Apabila lelaki terpandang wanita yang cantik, muda dan seksi, dia akan segera merasai tarikan seksual. Tetapi mekanisme tarikan wanita bukan pada pandangan luaran sahaja. Anda mesti biasa melihat pasangan yang seolah-olah 'tidak kena' (perempuannya cantik, pasangannya pula tidaklah sekacak mana).

Wanita sebenarnya lebih tertarik kepada kualiti yang dimiliki oleh seseorang lelaki. Sekiranya anda tahu menggunakan bahasa tubuh dan berkomunikasi dengan bijak, tidak mustahil anda mampu menarik perhatiannya.

Kesilapan ke-4: Salah anggap

Lelaki sering menganggap bahawa wanita cantik berminat kepada lelaki yang kaya dan kacak sahaja atau beberapa lagi kriteria lain (tahap pendidikan, keturunan). Akibatnya, mereka menyerah kalah sebelum mencuba. Memang betul ada wanita yang bersikap demikian, tetapi bukan semuanya.

Ada ciri yang dimiliki lelaki yang benar-benar didambakan oleh wanita. Jika anda menggunakan sepenuhnya kelebihan diri, tidak mustahil anda juga akan diminati.

Kesilapan ke-3: Memberi kuasa kepadanya

Seringkali berlaku, lelaki sanggup melakukan apa sahaja yang dimahukan oleh wanita. Kadangkala mereka hanya ingin menguji kecerdikan anda. Bagaimana anda boleh menjadi pemimpin keluarga yang baik jika semuanya berada di bawah telunjuknya?

Kesilapan ke-2: Gagal membaca situasi ketika janji temu

Bukan hendak menakut-nakutkan, tetapi wanita biasanya tahu apa yang anda fikirkan. Wanita dikatakan 10 kali lebih bijak dalam membaca isyarat atau bahasa tubuh.

Mungkin sukar dipercayai, tetapi itulah hakikatnya. Misalnya, anda sedang berjanji temu dan ingin menciumnya, percayalah, dia tahu hasrat anda itu. Jika anda tidak tahu bagaimana untuk memulakannya, dia akan buat tidak tahu sahaja.

Apa yang perlu anda buat ialah tahu bagaimana untuk masuk ke fasa seterusnya. Tetapi harus diingat, lakukannya dengan bijak dan berhati-hati.

Kesilapan pertama: Tidak mendapatkan bantuan

Inilah kesilapan paling besar yang biasa dilakukan oleh lelaki dan membuatkan mereka seringkali gagal memikat wanita. Jadi, lakukan sedikit pembacaan, beranikan diri dan minta nasihat daripada mereka yang pakar. Mungkin ada pengalaman yang mereka alami boleh anda jadikan panduan dan sempadan.

Maka mulai hari ini cuba elakkan daripada melakukan kesilapan-kesilapan di atas, ia mungkin dapat meningkatkan lagi peratusan kejayaan anda memikat wanita.

Ketetapan Waktu Imsak

Jabatan Syariah telah menerima banyak emel daripada tuan/puan yang bertanyakan tentang ketetapan waktu imsak yang didakwa oleh setengah orang sebagai tiada asas dalam agama. Dan emel tersebut juga telah disebar luas dikalangan Warga Takaful Malaysia. Jabatan Syariah akan menghuraikannya supaya kekusutan akan terlerai. Sebelum itu Jabatan Syariah ingin menasihati tuan/puan supaya tidak leka dengan persoalan sebegini sehingga kita mengabaikan tanggungjawab yang lebih besar.

Sebagaimana yang tuan/puan sedia maklum bahawa orang yang hendak berpuasa disunatkan supaya bersahur terlebih dahulu sebagaimana hadith riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud: “Bersahurlah kamu kerana sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”.

Isu yang ditimbulkan ialah adakah wujud waktu imsak sebelum subuh iaitu antara 10-15 minit sebelum azan subuh. Ini kerana pada Zaman Rasulullah s.a.w didakwa tidak dibuat ketetapan bahawa mesti adanya waktu imsak sebelum azan subuh. Malah dalam surah al-Baqarah ayat 187, Allah Taala berfirman yang bermaksud: “…Makanlah dan minumlah sehingga kelihatan kepada kamu benang putih dari benang hitam (masuk waktu subuh)…”.

Untuk menghurainya beberapa perkara perlu diteliti dengan cermat bagi mengelakkan kita membuat tohmahan yang tidak berasas kepada para ulama terdahulu yang banyak berjasa kepada agama Islam, iaitu:

Waktu Imsak sebelum azan subuh adalah termasuk dalam perkara Ihtiyati yang bermaksud berjaga-jaga atau berhati-hati supaya tidak terbabas atau terlajak. Perkara ihtiyati ini berasaskan kepada kaedah fiqh yang berbunyi “Ittaqus Syubhaat” yang bermaksud berhati-hati dengan perkara syubhat. Dalam mazhab Imam Syafie, perkara ihtiyati ini memang dibincangkan panjang lebar.

(a) Antaranya sebagaimana yang disebut dalam Kitab Asybah Wan Nazoir karangan Imam as-Sayuti r.m di mana dibawa satu masalah feqah iaitu ada seorang yang bersahur dengan makan sayur kangkong. Dia berniat hendak berhenti makan sebaik terdengar azan subuh. Tetapi apabila kedengaran azan subuh, kangkong yang dimakannya itu terlekat di kerongkongnya. Jika dia menelannya maka batallah puasanya. Jika dia menariknya keluar pasti dia akan muntah dan akan terbatallah juga puasanya dengan sebab muntah tadi. Oleh kerana itu para ulama berbincang dan akhirnya dijadikan waktu imsak supaya orang yang bersahur lebih berhati-hati agar tidak terbabas makan dan minum atau melakukan hubungan jenis sehingga masuk waktu subuh.

(b) Dalam kitab Hasyiah Syarqawi karangan Syeikhul Azhar Imam As-Syarqawi ada disebut bahawa orang yang berpuasa kena ihtiyati apabila membuang air besar di dalam sungai. Ini kerana ketika dia membuang air besar maka saluran najisnya itu akan terbuka dan boleh menyebabkan air sungai memasuki saluran tersebut dan ianya boleh membatalkan puasa kerana memasukkan sesuatu ke dalam rongga.


(c) Dalam sebuah hadith Baginda Rasulullah melarang orang yang bangun dari tidur terus mencelupkan tangannya ke dalam bekas yang berisi air minuman kerana dia tidak tahu apa yang dipegang oleh tangannya ketika dia tidur malam tadi. Ini semua disebut dalam kitab Fekah mazhab Syarfie sebagai ihtiyati.

Dalam ayat 187 surah al-Baqarah dinyatakan supaya makan dan minum sehingga masuk waktu subuh. Ayat ini adalah makluman kepada kita tentang had masa untuk bersahur. Ia bukan bermaksud supaya kita menelan suapan terakhir ketika azan subuh dikumandangkan. Ianya adalah batasan masa untuk bersahur yang akan tamat sebaik sahaja masuk waktu subuh. Ulama menyebut bahawa Imsak setelah masuk waktu subuh adalah imsak wajib manakala imsak beberapa minit sebelum masuk waktu subuh adalah imsak sunat. Ini dinyatakan dalam Kitab at-Taqrirat as-Sadidah fil Masail al-mufidah bahawa imsak beberapa minit sebelum masuk waktu subuh adalah mandub (sunat).

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan hadith daripada Anas bin Malik r.a bahawa Baginda Rasulullah s.a.w bersahur bersama-sama Zaid bin Thabit. Selesai bersahur Baginda bangun untuk mendirikan solat. Kami bertanya Anas: Berapa lama kadar masa antara bersahur dan azan subuh? Beliau menjawab: Sekadar membaca 50 ayat”. Dalam hadith tersebut, pertanyaan berapa lama kadar masa antara bersahur dan azan subuh boleh difahami sebagai berapa lama masa antara selesai bersahur dan azan subuh. Maka 50 ayat digambarkan oleh para ulama sekadar dalam lingkungan 15 minit.

Hikmah dengan adanya waktu imsak ini ialah ia berkaitan dengan maslahah untuk agama juga. Ini kerana apabila adanya waktu imsak, umat Islam akan mempunyai persediaan untuk membersihkan diri bagi tujuan solat subuh berjemaah di Masjid atau surau. Atau untuk mengambil kesempatan berdoa dan bermunajat dihujung malam kerana ianya merupakan saat yang sangat mustajab sebagaimana yang disebut dalam hadith.

Isu waktu imsak tidak berlaku di Negara arab yang lain tidak timbul kerana tidak ada riwayat yang menyebut bahawa siapa yang berhenti makan sahur 15 minit sebelum subuh akan masuk neraka atau berdosa atau haram atau batal puasanya.

Sukacita saya ingin maklumkan bahawa kakitangan Takaful Malaysia perlu berhati-hati dengan kenyataan yang mengelirukan seperti ini dan hendaklah dirujuk kepada Jabatan Syariah terlebih dahulu sebelum ianya disebarkan secara meluas kepada Warga Takaful Malaysia yang lain.


MOHD FAUZI MUSTAFFA
Shariah Dept

Syarikat Takaful Malaysia Berhad

Hukum Bertepuk Tangan Dalam Islam

Sebagaimana yang tuan/puan sedia maklum bahawa amalan bertepuk tangan merupakan kebiasaan yang berlaku dalam budaya masyarakat dunia samada dalam majlis-majlis rasmi atau tidak rasmi. Kadang-kadang ia lahir secara spontan dalam suasana riang dan bersemangat dan juga sebagai tanda penghormatan.

Kajian telah menunjukkan bahawa amalan bertepuk tangan tidak dilakukan oleh segelintir umat Islam atas beberapa alasan iaitu:
1. Amalan ini menyalahi adab Islam.
2. Ia suatu perbuatan yang tidak Islamik.
3. Ia adalah amalan syaitan.
4. Ia tidak sesuai dengan majlis keagamaan.

Adalah dimaklumkan bahawa ada segelintir umat Islam tidak mengetahui hukum bertepuk tangan yang sebenar. Secara turun temurun ia menjadi suatu amalan yang tidak dibolehkan dan dianggap bertentangan dengan ajaran Islam. Sebenarnya anggapan ini dibuat tanpa merujuk kepada nas-nas yang sahih dan dalam masa yang sama tidak ada suatu kenyataan bertulis dari para sarjana masa kini yang menolak tanggapan umum mengenai amalan ini.

Suatu hakikat yang tidak dinafikan ialah kejahilan dalam beberapa aspek hukum Islam menjadikan anggapan ini seolah-olah suatu yang benar. Masyarakat Islam khususnya Warga Takaful Malaysia sewajarnya mempunyai pengetahuan yang jelas dan tepat mengenai perkara ini dan beberapa aspek hukum yang lain yang kadang-kadang difahami secara tradisi tanpa bukti atau nas yang nyata. Justeru Jabatan Syariah berusaha untuk berkongsi pandangan para sarjana Muslim dengan tuan/puan mengenai amalan bertepuk tangan ini. Apatah lagi Takaful Malaysia pula sering menganjurkan majlis-majlis tertentu yang sebahagiannya melibatkan tetamu VIP dari luar yang kalau tiada tepukan maka ia menampakkan tiada semangat atau tidak memberangsangkan atau tiada penghormatan lebih-lebih lagi jika ia melibatkan ucapan dari tetamu kehormat atau pemimpin masyarakat.

Pandangan Sarjana Muslim

Tidak ramai para fuqaha yang membincangkan soal ini secara terperinci. Suatu yang pasti kesemua fuqaha dari mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali tidak langsung menyentuh perkara ini dalam kitab-kitab mereka.

Meskipun ada fuqaha dari mazhab Syafie yang membicarakan soal ini dalam kitab-kitab mereka namun ianya dibicarakan secara ringkas dalam suatu ruang yang agak sempit di bawah tajuk hukum bertepuk tangan (bagi makmum lelaki) dan bertasbih (bagi makmum wanita) dalam sembahyang apabila berlaku kekhilafan di pihak imam.

Begitu juga dengan kitab-kitab tafsir dan hadith juga tidak membicarakan soal ini malah kitab-kitab tentang adab juga tidak menyentuhnya dalam perbincangan mereka.

Secara umumnya berdasarkan pandangan beberapa fuqaha dari mazhab Syafie berkenaan amalan bertepuk tangan di luar dari perlakuan sembahyang boleh dibahagikan kepada 2 keadaan:
1. Bertepuk tangan tanpa ada keperluan.
2. Bertepuk tangan ketika ada keperluan.

Bertepuk Tangan Tanpa Ada Keperluan:-

Imam Al-Ramli r.m dalam Hasyiah al-Syeikh Ibrahim al-Baijuri ‘ala Syarh al-Allamah Ibn Qasim al-Ghazzi ‘ala Matn al-Syeikh Abi Syuja’ dalam pandangan muktamadnya bahawa adalah makruh bertepuk tangan jika tanpa tujuan (samada tanpa tujuan mempermainkan atau tanpa tujuan memberi semangat atau tanpa tujuan memberikan penghormatan).

Imam Ibnu Hajar r.m dalam kitabnya Syarh al-Irsyad pula berpendapat bahawa makruh hukumnya bertepuk tangan jika bertujuan untuk mempermain-mainkan.

Kesimpulannya dapatlah dirumuskan bahawa dalam keadaan yang tidak memerlukan seperti main-main atau sebagainya amalan bertepuk tangan ini menjadi makruh.

Bertepuk Tangan Ketika Ada Keperluan:-

Para sarjana Muslim atau fuqaha bersependapat bahawa dalam keadaan-keadaan yang memerlukan tepuk tangan seperti untuk memberikan penghormatan, perangsang dan sebagainya maka amalan bertepuk tangan bukanlah suatu yang dilarang atau haram. Kesimpulannya bertepuk tangan bukanlah suatu kesalahan di sisi Islam malah ia merupakan suatu keperluan yang amat digalakkan untuk menimbulkan suasana yang ceria dan memberangsangkan dalam sesuatu majlis tidak kira samada majlis itu rasmi atau tidak, majlis itu berunsurkan keagamaan atau tidak, asalkan ia bukanlah majlis yang ditegah oleh Syarak untuk menghadirinya.

Anggapan bahawa amalan bertepuk tangan menyalahi adab dan Syariat Islam adalah salah dan tidak sabit dalam mana-mana nas malah tidak ada nas yang menyatakan amalan ini adalah perbuatan syaitan.

Sehubungan dengan itu Warga Takaful Malaysia diharuskan untuk bertepuk tangan dalam majlis anjuran Syarikat seperti majlis pelancaran produk dan sebagainya dengan tujuan untuk menceriakan suasana, memberi semangat kepada peserta yang hadir serta sebagai penghormatan kepada mana-mana pemimpin atau tetamu kehormat selepas mereka habis berucap.


MOHD FAUZI MUSTAFFA
Shariah Dept

Syarikat Takaful Malaysia Berhad.

Durga Pooja Greetings / Lakshmi Pooja Greetings / Deepavali Greetings dan ucapan-ucapannya

Sebagaimana yang tuan/puan sedia maklum bahawa selain dari perayaan Aidil Fitri yang akan disambut oleh umat Islam pada bulan ini, penganut agama hindu juga merayakan 3 perayaan mereka seperti yang disebut dalam subjek di atas.

Sukacita saya ingin maklumkan bahawa kakitangan Takaful Malaysia perlu berhati-hati dengan ungkapan ucap selamat sempena perayaan tertentu yang selain daripada perayaan yang terdapat dalam Islam. Ucap selamat tersebut mestilah diteliti impilikasinya terutama yang melibatkan hukum dan akidah.

Antaranya ialah ucap selamat Happy Durga Pooja atau Durga Pooja Greetings. Ia bermakna selamat menyambut hari kebesaran Dewi Durga. Sambutan ini adalah festival yang paling penting bagi orang-orang Hindu. Ia menandakan ketaatan dan kepatuhan kepada Dewi Durga yang dianggap sebagai Mother of the Universe. Ia disambut oleh oleh penganut agama Hindu pada hari-hari berikut:

29 Sept 2006 - Durga Pooja - Saptami
30 Sept 2006 - Durga Pooja - Mahastami
01 Okt 2006 - Durga Pooja - Navami
02 Okt 2006 - Dussehra - Vijaya Dasami

Untuk makluman tuan/puan, Durga Pooja mengikut kepercayaan penganut agama hindu adalah tuhan dewi yang mempunyai tangan yang banyak dan bersilang yang biasanya kelihatan di kuil-kuil hindu.

Antaranya lagi ialah ucap selamat Happy Deepavali atau lebih dikenali di Benua Kecil India dengan nama Happy Diwali. Deepavali atau Diwali menandakan kemenangan kebaikan mengatasi kejahatan. Ia berkaitan dengan agama hindu juga di mana mitosnya bagi penganut agama hindu di Malaysia ialah tuhan agama hindu yang bernama Krishna telah membunuh Narakasura. Lalu penganut agama hindu merayakan kemenangan ini dengan menyalakan lampu serta berpesta. Manakala mitos di Benua Kecil India pula ialah kemenangan Ramayana membunuh Ravana.

Mengikut kepercayaan hindu, sempena perayaan deepavali mereka akan menerangi rumah mereka dengan cahaya kerana dewi Lakshmi iaitu dewi kekayaan akan berkunjung ke rumah yang diterangi cahaya dan akan memberkati keluarga terbabit. Oleh itu perayaan Lakshmi Pooja akan diadakan 2 hari sebelum deepavali untuk mendapatkan rezeki dan berkat yang berganda.

Setelah meneliti ketiga-tiga perayaan tadi maka jelaslah ianya ada kaitan secara langsung dengan kepercayaan agama hindu. Seluruh kakitangan Malaysia adalah dilarang untuk mengucapkan ucap selamat kepada ketiga perayaan di atas dan lain-lain lagi yang sepertinya kerana ianya boleh menyebabkan berlakunya syirik. Budaya korporat Takaful Malaysia yang bersendikan Syariat tidak mengizinkan ianya berlaku sekalipun untuk pelanggan yang beragama hindu atau agama lain yang mana ucap selamat tadi membabitkan tuhan mereka. Ucapan Happy Durga Pooja, Happy Lakshmi Pooja dan Happy Deepavali seolah-olah mengucap selamat buat tuhan hindu yang bernama Durga, Laksmi dan Krishna. Dan ianya jelas bertentangan dengan akidah Islam.

Allah berfirman dalam surah ali-'Imran ayat 18 yang bermaksud: "Allah telah bersaksi bahawa tiada tuhan selain Dia". Dalam surah Muhammad ayat 1 Allah berfirman yang bermaksud: "Maka ketahuilah bahawa tiada tuhan selain Allah".

Bagi mereka yang telah terlanjur mengucap selamat kepada penganut hindu seperti ketiga-tiga greetings di atas maka hendaklah segera bertaubat dan tidak mengulanginya lagi pada masa-masa akan datang.


MOHD FAUZI MUSTAFFA
Shariah Dept

Syarikat Takaful Malaysia Berhad.

Monday, September 18, 2006

yang jumpa, yang menang dan yang kalah

Yang Jumpa:
1. Jumaat pg 15/09 jumpa wawa & aya di bwh flat... bayangkan selama 3 bulan lebih ni rupa2nya duk satu flat... hari tu je baru terserempak...
2. Jumaat pg 15/09 on the way ke tempat kije, terselisih dengan Yani... pergh bawak motor...kena potong laa kat Petronas Technology Park Malaysia...
3. Jumaat lps solat jumaat 15/09 terjumpa kawan2 lama yang kije sekali kat Percetakan Bestari dulu. ex driver... yang kini jadi driver balik di syarikat yg sama. Tak sangka ye lama dah tak jumpa, di Masjid Negara tu juga kita jumpa...
4. sabtu di alamanda putrajaya. jumpa ije... tgh exhibits something...
5. Isnin 18/09 jumpa dengan nazura kat klinik optometris UKM KL... classmate 4 sc 6 dulu....ko belajar kat situ ye....

Yang Menang:

1. Perlis, Piala Malaysia....menewaskan NS Naza 1-0
2. Arsenal... menewaskan Machester United 1-0 di Old Trafford...pertama kali sejak beberapa tahun Arsenal bermain di Old Trafford... ape ceghite MU?
3. Chelsea yang bermain 10 org defeated Liverpool 1-0 di Stamford Bridge...

Yang Kalah:
NS Naza, MU, Liverpool.... dll

KALAU KAMU PENAKUT JANGAN JADI RIDER!

hari sabtu pukul lebih kurang 9.15pg dkt depan pintu pagar FRSB (jalan dari kolej 12 UPM)... aku ride motor...nak ke dewan besar UPM laa hajatnya dari simpang 4 MTDC tu...pi straight ada satu kereta putih potong....charade lama kalu tak silap plat negeri perak...aku potong dia then lps pintu pagar kolej 12 tu dia potong aku balik.
dari jauh cam dah nampak pintu pagar tu ditutup...lebih kurang 50 meter dp pagar tu keta putih tu wat u-turn mendadak! signal tak dibaginya....mengelak lintang pukang jugak laa aku yang tgh ride belakang dia ni.... hasilnya... aku sempat mengelak dp kejadian yg lebih buruk berlaku...dengan melanggar lampu bucu depan kanan dia (bukan lampu signal)....aku pulak tiba2 tgk sesuatu mengalir dari bawah motor aku... Ya Allah! Tangki minyak enjin pecah!! habis bengkok pedal gear motor aku hasil perlanggaran tu...
aku stopkan moto aku... dr perut keta tu keluar tiga org... semua cina sorg laki 2 pmpuan... student sini sbb tgk cam ada kad matrik upm. ntah aku ni jenih yg hati lembut sket... nak marah org depan2 ni tak reti laa...aku telefon abang demo...nasib baik dia dapat dtg... kesian dia tgh nak makan tu aku call dia...

igt nak tunda laa ke Serdang Motor blkg masjid upm tu... tp penundanya takde...call amin... amin ada usrah plak...dia bg no. baru iqbal...sdang call2 tu abang demo sampai. minyak enjin dah habis laa mangalir keluar. kosong tangki enjin tu... nak gerak tak leh... kereta budak tu? bucu dia ranap la juga... tp wiring lampu still ok. then amin bagi no. Iqbal... no celcom baru dia. nasib baik amin bg kalu tak mungkin tak tahu iqbal tukar no...

tiba-tiba nampak satu skuter kuning menghala ke arah tempat kejadian... nuar rupanya... igtkan iqbal hantar dia... tp dia just nak keluar kot gate FRSB tu jugak... kebetulannya dia terserempak... alhamdulillah dengan motor dia laa abang demo tunda motor aku tu... nuar tak reti menunda. then dia bawak laa kereta abang demo tu, kami ke belakang masjid mardi ada satu kedai india tu...

tunda dr satu lalu kot dpn k12...tgk2 iqbal follow kot belakang.... smpai dpn food court dpn pusat kesihatan tu dia lak ganti abang demo tunda,

teringat aku kata satu watak dalam citer yang linked dengan tajuk posting ni... kata Ren kpd Shinji yg mcm dah give-up, "Kalau kamu penakut jangan jadi Rider!"

1st batch komuniti al-ansar dah grad!!

alhamdulillah...syukur ke hadrat ILAHI Rabbul-'Izzati kerana dengan izin limpah kurnia-Nya batch pertama komuniti al-ansar grad dgn keputusan yang amat memberansangkan.

tahniah diucapkan kepada ummu, ros, aya dan beberapa lg yang dpt 1st class...kalian dah mengharumkan nama jabatan sist. maklumat, bebudak software, FSKTM, dan yg penting umat melayu Islam di muka bumi kampus hijau UPM ini.

dengan wasilah pertolongan ALLAH melalui hambaNYA yang bernama Ahmad Ridzuan Abdul Talib aka abang demo, yang kini mengajar di Kolej teknologi Islam melaka, prestasi kitorang boleh laa kalu nak dibanggakan. aku cukup gembira jumpa dengan depa sabtu lepas... walaupun kengkawan tau aku ni (errr, x semua tau benda ni...ada kat 2nd blog kalu korang cari jumpa laa) mcm mana namun ya lah... lagu tu laa

bagaimana batch yang seterusnya? batch amin, rahman, zulfa.....korang boleh wat juga... then batch ex DIP johanna, nora dll....

the third batch? ni kena banyak ditolong ni....

jom alumni komuniti....gembelengkan tenaga korang semua utk bantu junior2 kita kat fakulti...........

Tuesday, September 12, 2006

Pernikahan paling diberkati yang paling sedikit mas kahwinnya

Artikel oleh LanH dalam harakahdaily.net, based from here.

Dalam artikel lalu, antara lain, penulis menyatakan: "Kata ustaz itu, antara calon isteri yang baik ialah yang murah mas kahwinnya. Hal ini termasuklah wang hantarannya, tidaklah terlalu mengada-ngada seperti orang sekarang, hendakkan RM11,111.11 atau RM22,222.22 atau RM33,333.33 atau RM44,444.44. Hidup biarlah berpada-pada, janganlah nak riak, nak menunjuk-nunjuk. Semuanya akan membawa kehancuran. Sia-sia saja amal perbuatan sedangkan kita hendakkan keredaan Allah SWT."

Apa yang ditulis pada keluaran lalu, benar-benar berlaku sekarang ini. Sebagai seorang Muslim dan bapa kepada beberapa orang anak remaja yang akan berkahwin suatu masa nanti, eloklah penulis menyentuh hal ini supaya masyarakat Islam dapat bersama-sama membanteras gaya hidup baru yang tidak Islamik ini.

Kebetulan kelas pengajian kuliah Subuh yang penulis ikuti di masjid sekarang ini membiacara soal nikah. Ustaz terbabit tidak terlepas daripada memberitahu jemaah bahawa perkahwinan dengan hantaran wang sebegitu banyak bukan daripada ajaran Islam.

Beliau memberitahu dua sebab mengapa amalan berkenaan mesti ditentang selain daripada membazir dan menunjuk-nunjuk. Pertamanya ia dikhuatiri akan menjadi contoh kepada masyarakat dan yang kedua perkahwinan gah begini akan mengecilkan hati orang miskin dan tidak mampu.

Jika orang berada dan berpangkat berbangga dan menghebahkan seluruh negara akan hantaran dan pemberian hadiah yang sebegitu besar, dikhuatiri ia akan menjadi panduan masyarakat. Tidak menghairankan jika bakal keluarga pengantin perempuan akan menuntut wang hantaran sekurang-kurangnya RM10,000, RM15,000 dan RM20,000.

Ada akan jadi dengan masyarakat jika keadaan ini berlaku? Mampukah anak-anak muda yang baru bekerja atau keluar dari universiti menyediakan jumlah wang sebegini besar sedangkan keinginan mereka untuk kahwin sudah memuncak.

Seorang anak muda lulusan universiti (untuk ijazah pertama) ketika mula bekerja sudah berusia 23 tahun. Gaji permulaannya mungkin RM1,300 sebulan. Ditolak dengan bayaran pinjaman pendidikan, pinjaman kereta, sewa bilik, pemberian kepada keluarga dan pelbagai perbelanjaan lain, mungkin dia dapat menyimpan RM200 sebulan.

Jika dihitung setahun, dia baru mampu mengumpul RM2,400. Kalau 10 tahun menghimpun, dia baru mengumpulkan RM24,000. Ketika itu pun umurnya sudah terlajak ke 33 tahun. Bagi kebanyakan anak muda, pada usia 25-30 tahun, mereka sudah 'gatal' untuk kahwin. Tapi wang tiada. Disebabkan oleh 'segolongan manusia' yang gila glamour dan sebagainya, ibu bapa 'buah hati' mereka akan tetapkan wang hantaran melampau seperti RM10,000, RM20,000 atau RM30,000. Cuba bayangkan bagaimana anak muda kita hendak 'cekau' duit sebegitu banyak bagi membolehkan mereka kahwin?

Bukankah ini akan menimbulkan masalah besar dalam masyarakat. Bukankah akan berlaku fitnah paling hebat dalam masyarakat? Anak-anak muda yang kemaruk untuk kahwin tetapi tidak dapat kahwin akan menerbitkan rangkaian masalah yang bukan saja menjejaskan masyarakat tetapi juga negara, bangsa dan agama.

Ustaz itu bertanya betapa banyak bakal pengantin dan keluarga pengantin cuba mendalami pengajian agama. Katanya, tidak ramai sebab kebanyakan manusia hari ini mengejar dunia dan segala perhiasannya. Jika mereka tahu ilmu agama tidaklah mereka berbuat seperti hari ini. Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya: "Sebesar-besar berkat penikahan ialah yang sedikit mas kahwinnya."
Apa sebenarnya yang sedang berlaku kepada masyarakat kita? Nampaknya, masyarakat sedang menuju ke arah fitnah terbesar sedangkan sebahagian besar anggotanya tidak menyedarinya. Mereka yang mengaku beragama Islam tidak lagi hidup berpandukan ajaran Rasul tetapi mengikut hawa nafsu yang berdasarkan logik akal masing-masing.

Dalam bab perkahwinan ini pun, orang Islam tidak mengikut contoh yang ditunjukkan Rasulullah s.a.w. tetapi membiarkan diri mereka terjerumus ke dalam lembah yang ditunjuki oleh orang Yahudi dan Nasara. Misalnya, dalam bab berpakaian, orang Islam yang berkahwin pun mengikut telunjuk Yahudi dan Nasara. Sedangkan sudah jelas dinyatakan salah satu perkara yang membezakan antara orang Islam dengan orang Islam ialah dari segi berpakaian. Jika pengantin wanita Islam memakai pakaian yang mendedahkan tubuh badan mereka, apakah yang membezakan antara diri mereka dengan orang bukan Islam? Jika mereka memakai gaun menunjukkan sebahagian buah dada atau telanjang belakang (bare back), apa bezanya mereka dengan orang bukan Islam.

Jika Allah SWT mengancam menghumbankan si kufur ke lembah azabnya, apakah jaminan untuk orang Islam yang hidup mengikut telunjuk Yahudi dan Nasara tidak sama dicampakkan ke sana. Alangkah peliknya sesetengah anggota masyarakat kita hari ini. Ramai daripada kita hidup bagai 'sumpah-sumpah' yang boleh bertukar 'color' (warna). Jika nikah di masjid, boleh pakai tudung litup, majlis bersanding boleh pakai gaun dedah sana dedah sini. Jika khatam Quran, begitu manis bersopan bertudung litup tetapi pada majlis jamuan, tudung ke mana, pakaian seksi juga jadi kebanggaan.
Yang dibimbangi, golongan ini akan menjadi ikutan, 'set trend' dalam masyarakat. Akan timbullah kata-kata seperti, 'si dia tu boleh buat begitu, kenapa kita tidak boleh?' 'Si dia tu, boleh bikin pelamin dalam masjid, kenapa kita tidak boleh?' 'Anak dia dapat hantaran RM22,222.22, kenapa anak kita tidak boleh dapat RM33,333.33 kerana anak dia lulus SPM saja sedangkan anak kita lulusan universiti luar negara?'

Ustaz kuliah Subuh itu cukup bimbang, perkembangan hal ehwal kahwin di negara kita sedang menuju apa yang berlaku di sesetengah negara Arab. Katanya, di negara berkenaan, adalah sukar seorang bujang berkahwin kerana tuntutan keluarga pengantin perempuan terlalu banyak dan tinggi. Misalnya, menyediakan rumah, kereta dan pembantu rumah.

Mampukah si bujang menyediakan kemewahan ini sedangkan mereka 'baru nak kenal hidup'. Ramailah anak bujang Arab, jadi bujang terlajak. Ramai yang kahwin warga asing dan tak kurang juga yang hanyut di kota-kota maksiat seperti Bangkok, London dan Paris. Jadi kepada mereka yang prihatin kepada kesucian Islam, marilah sama-sama membanteras amalan kurang sihat yang mula menular dalam masyarakat kini. Tidak kiralah sama ada anda ustaz, jurutera, tukang masak, pekedai, atau orang kaya raya atau berpangkat, marilah bersama-sama kita melawan golongan yang hidup tidak berpandukan agama ini.

Antara langkahnya boleh dimulai dengan keluarga sendiri. Janganlah kita mengada-ngada meletakkan hantaran anak-anak kita RM1/2 juta, RM222,222.22, RM77,777.77 atau RM22,222.22. Ingatlah pernikahan paling diberkati adalah yang paling sedikit mas kahwinnya seperti disabdakan oleh junjungan besar kita.

Artikel Kepilan
Masyarakat Melayu perlu hentikan segera sifat boros, membazir

Teras Pengupayaan Melayu (Teras) sekali lagi menggesa masyarakat Melayu supaya menghentikan segera sifat boros dan membazir serta memberikan keutamaan kepada perkara yang lebih bermanfaat. Akhbar tempatan sebelum ini mendedahkan berita perkahwinan yang menelan belanja berjuta-juta ringgit dan terbaru sebuah lagi perkahwinan yang mendapat liputan utama akhbar tempatan turut menelan belanja berjuta ringgit.

Perkahwinan sememangnya satu perkara yang baik bahkan dituntut oleh agama Islam sendiri tetapi apa yang dipersoalkan di sini ialah kenapa berita ini yang digembar-gemburkan oleh media serta menjadi lebih penting daripada berita yang lain sehingga mendapat liputan muka depan.
Apakah tidak ada lagi isu-isu lain yang lebih penting daripadanya sedangkan masih banyak isu-isu lain yang perlu diutamakan.

Teras kesal dengan apa yang digembar-gemburkan oleh akhbar-akhbar tempatan kita yang begitu mengutamakan berita perkahwinan ini memandangkan ia menggambarkan kepada umum bahawa masyarakat Melayu lebih mengutamakan budaya pembaziran, kemegahan, hiburan dan turut memalukan bangsa.

Apa yang dilakukan oleh seseorang itu adalah haknya tetapi tidakkah kita merasa prihatin, sensitif dan peka dengan isu lain yang lebih penting untuk diutamakan seperti nasib kanak-kanak, wanita dan orang tua yang menjadi mangsa perang terbaru di Lebanon, Afghanistan, Iraq, Chechnya, dan Palestin.

Saban hari media elektronik dan cetak mendedahkan nasib penduduk di pedalaman Baling, Padang Terap, Sik, dan tempat-tempat lain lagi yang memerlukan pembelaan tetapi malangnya ada segelintir yang sanggup berhabisan berjuta ringgit untuk perkara lain sedangkan ada lagi perkara penting yang perlu diutamakan.

Teras memandang berat perkara ini kerana masyarakat Melayu perlu meletakkan Islam sebagai landasan bertindak untuk membawa perubahan ke arah sebuah masyarakat Melayu yang menterjemah seluruh ajaran Islam secara kaffah dalam kehidupan sam ada secara menyentuh persoalan hal ehwal peribadi, berkeluarga, bermasyarakat, berorganisasi dan bernegara.

Sehubungan itu, Teras mengharapkan masyarakat Melayu Islam menghentikan segera tabiat boros, membazir dalam perbelanjaan, dalam majlis perkahwinan, lebih mengutamakan simpanan untuk masa depan pendidikan anak-anak dan mengelakkan kemewahan hidup yang melampau.

Mengadakan majlis perkahwinan yang mewah adalah satu pembaziran, malah melanggar ia sudah melanggar syarak kerana ia sudah menjadi satu yang riak, takbur, membazir dan melampau serta memberikan mesej yang salah kepada masyarakat dan mewujudkan kelas dalam masyarakat.

Mohd Azmi Abdul Abdul Hamid
Presiden Teras Pengupayaan Melayu

Monday, September 11, 2006

Talk Dr. Fadzilah Kamsah pasal poligami

Pagi ahad pukul 11.00 pagi adalah waktu rutin mingguan aku menonton Masked Rider Faiz. Kalu takde apa2 maka di depan tv aku mengadap… Mesti ramai yang kata, ‘ah besar2 pun tgk cite mcm tu lagi…’ atau yang sewaktu dengannya. Kebetulan pagi ni aku menunggu adik aku datang nak amik PC dia. Katanya nak dtg pukul 10.00pg tp tak dtg2 lagi. Kalu aku keluar karang, payah pulak… Tp tak dtg2 laa pulak sampai sekarang… Emm pasal nengok cite2 mcm ni, aku cuba nak berubah tapi tak dapat2...tp bukan sedikit org2 dewasa menonton cite2 macam ni kan? Entahlah, sampai masanya berubahlah Insya Allah...

Aku bukannya nak highlight pasal cite tu. Masa2 iklan cite tu, aku tekan2 laa channel lain… tgk TV1 ada Dr. Fadzilah Kamsah… TV3 ada Gransazer … Mcm menarik je forum kat TV1 tu… Tp aku takleh nak alihkan tumpuan kat cite masked rider tu…abih nya pukul 11.30 pagi tu aku tukar laa TV1 tgk balik pasal satu talk…

Tajuk talk itu ialah “Suamiku Suaminya.” Faham tak korang? Banyak input berguna yg aku dpt. Aku
berpaksi di atas kebenaran, dan aku sampaikan balik apa yang didengar dp Dr. Fadzilah Kamsah td. Sebelum tu nak ditegaskan di sini bahawa, poligami adalah sesuatu yang dibenarkan oleh syara'. Janganlah kita menentang institusi berkenaan takut2 kita terjatuh dalam golongan orang yang mengharamkan apa yang Allah halalkan. Janganlah pulak kita mengikut hawa nafsu semata2 tanpa
memikirkan baik buruk poligami ke atas diri kita jika kita berhajat ke arahnya.

Dalam bentuk poin laa aku sampaikan apa yang didengar dp Datuk Dr. Mohd Fadzilah Kamsah…mungkn berterabur sikit…

  • Ramai di Malaysia yang berpoligami ni sebenarnya tak layak berpoligami. Yang layak dan telah berpoligami tu ada tapi sedikit. Menurut Dr. Fadzilah Kamsah juga, ramai yang layak berpoligami di Malaysia ni namun dia tidak memilih untuk berpoligami.

  • Menerima hakikat poligami adalah sukar. Isteri yang bermadu/dimadukan mempunyai tiga pilihan, meminta cerai, memendam perasaan, atau berubah luar dalam. Pilihan pertama dan kedua hanya menambah penyeksaan dan penderitaan. Pilihan ketiga, berubah dalam, maknanya kembali kepada Tuhan, cari hikmah berlakunya peristiwa tu, tanam dan asuh diri utk bersifat redha dan memaafkan. Berubah luar, interaksi & komunikasi perlu dijernihkan semula…dll
    (yg tak sempat aku amik)

  • Jangan sesekali berbohong kepada isteri. Dalam proses mendamaikan isteri pertama, lebihkan sedikit pemberian2 dr segi nafkah, tanggungjawab sosial, dlm masa nak mendamaikan rasa yg lara tu. Namun proses ni bukanlah selama2nya, sebab bila dah OK balik kembalilah ke level normal dari segi pemberian nafkah2 dan lain2. NORMAL, bukan kurang dp biasa/kurang dp NORMAL. Jgnlah pula kita ceritakan lebih2 kpd isteri kedua ttg apa dibuat… di sini mungkin perlu muslihat (apa yg ahli2 gerakan Islam di kampus katakan sebagai helah) untuk menjernihkan keadaan. Jangan sesekali berdusta! Dr Fadzilah juga menyebut dia tak berapa suka kaedah Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dlm filem2nya, kalu berumahtangga mesti ada bohongnya.

  • Isteri pertama banyak menanggung penderitaan dan banyak berkorban. Isteri/isteri2 yang berikutnya MESTI FAHAM keadaan ni. Si suami perlu sedaya upaya berlaku adil dalam aspek pemberian kasih sayang.

  • Kita kat Malaysia ni hanya ada kursus pra-perkahwinan. Sepatutnya ada kursus pra-poligami dp JAKIM/badan2 lain yang berautoriti untuk menyediakan suami yang berhajat terhadap poligami ni.

  • Suami yang baik yang berubah luar dan dalam untuk menyesuaikan dirinya dengan keadaan beristeri lebih dp satu. Antara amalan yang dicadangkan kepada suami ialah secara konsisten solat fardhu lima waktu (konsisten apa MEMANG kena wat!), konsisten solat sunat taubat, sunat hajat, sunat istikharah nak minta panduan wat keputusan dan solat sunat witir. Adalah
    diyakini nasihat2, kata2, tunjuk ajar-tunjuk ajar dp suami yang sebegini lebih bagus, mudah masuk dlm hati, bleh melembutkan hati isteri2nya.

  • Kita di Malaysia ni jarang sgt didedahkan dengan benda2 yang baik hasil dp poligami. Dr. Fadzilah menegur pihak media terutamanya, dan lain2 pihak yang rata2nya tidak menonjolkan cerita2/telemovie2/drama2 yang baik ttg poligami. Kenapa? Kenapa segala2nya tentang poligami ni digambarkan dengan gambaran2 yang buruk? Pihak media turut bersalah dlm hal ni sehingga masyarakat memandang serong akan poligami. Ada contoh2 yang baik tetapi tak dikembang luaskan. Dr. Fadzilah Kamsah memberitahu audiens beberapa contoh yang baik e.g. Dr. Hassan, Dr. Hassan dan Ust. Hassan…mmg dua tiga kali sebut nama yang sama namun orangnya lain2. Consult laa Dr. Fadzilah untuk tahu lebih lanjut.

  • Orang perempuan bila dia dah sayang kat sorang lelaki, maka susahlah dia nak bagi kasih sayangnya kat lelaki lain lagi. Org perempuan melihat dari aspek yang agak sempit, yakni dari aspek dirinya semata2. Maka, timbullah masalah ‘berkongsi kasih sayang’ bila berpoligami. Org perempuan susah nak terima kasih sayangnya telah di’duakan’… si suami masih sama level kasih sayangnya… yang diberikan kepada isteri2nya. (aku tak tau nak elaborate macam mana
    poin ni. Tak ingat sgt
    )

Thursday, September 07, 2006

result Euro 2008 Qualification Round last night

Listed below is the result of Euro 2008 Qualification match which happened last night (Malaysia time). Courtesy of uefa.com .
Memang mengajutkan. Itali kalah, England menang sebijik je…klik dekat link kalu nak baca lagi beritanya. Next macth akan berlangsung pd 7 Oktober ni.
06/09/06Grp FIceland0 - 2Denmarkmore »
06/09/06Grp AAzerbaijan1 - 1Kazakhstanmore »
06/09/06Grp BUkraine3 - 2Georgiamore »
06/09/06Grp CNorway2 - 0Moldovamore »
06/09/06Grp ERussia0 - 0Croatiamore »
06/09/06Grp EIsrael4 - 1Andorramore »
06/09/06Grp BLithuania1 - 2Scotlandmore »
06/09/06Grp FSweden3 - 1Liechtensteinmore »
06/09/06Grp AFinland1 - 1Portugalmore »
06/09/06Grp CTurkey2 - 0Maltamore »
06/09/06Grp GAlbania0 - 2Romaniamore »
06/09/06Grp GBulgaria3 - 0Sloveniamore »
06/09/06Grp CBosnia-Herzegovina1 - 3Hungarymore »
06/09/06Grp DSlovakia0 - 3Czech Republicmore »
06/09/06Grp FNorthern Ireland3 - 2Spainmore »
06/09/06Grp APoland1 - 1Serbiamore »
06/09/06Grp GNetherlands3 - 0Belarusmore »
06/09/06Grp DSan Marino0 - 13Germanymore »
06/09/06Grp AArmenia0 - 1Belgiummore »
06/09/06Grp BFrance3 - 1Italymore »
06/09/06Grp EF.Y.R. Macedonia0 - 1Englandmore »

Monday, September 04, 2006

Muktamar BADAR KISAS

Tlg maklumkan ikut friendster ke, sms ke, blog ke, apa2 laa… mana yang dah dpt msg dp ana/saya/kawe/teku semalam tu adalah dialu2kan utk forward kan lagi makluman ini. Copy part bwh ni dah laa.. Part yang nak dicopy starts here.
Forum Pemantapan Akidah akan dianjurkan oleh BADAR KISAS sempena Muktamar Sanawi BADAR KISAS pada tahun ini.
Tarikh : 09/09/2006
Hari : Sabtu
Masa : 8.00 mlm – 9.00 mlm
Tempat : Dewan Besar KISAS
Ahli Panel : 1. Sdr. Yusri Mohamad, Presiden ABIM
2. Tuan Haji Mohd Razi Mustafa dari PPI (Peguam Pembela Islam)
Moderator : Prof. Madya Hassan Basri
Forum akan membincangkan tentang isu murtad dan gerakan murtad yang sedang berlaku di Malaysia.
Seterusnya keesokan hari Muktamar Sanawi BADAR KISAS akan dilangsungkan.
Tarikh : 10/09/2006
Hari : Ahad
Masa : Mula jam 8.00 pagi
Tempat : Dewan Besar KISAS
Semua bekas warga KISAS dijemput menghadiri majlis forum berkenaan dan menjadi pemerhati bagi sidang muktamar kali ini.
Sebarkan kepada semua warga KISAS dan bekas pelajar KISAS yang lain. Terima kasih.
Part yang nak dicopy ends here.
Kerjasama amat diharapkan. Terima kasih.

kawan2, selamat hari jadi aku ucapkan...

tidak tahu sapa yang akan masuk dan tengok lagi blog ni. namun ingin didedikasikan ucapan selamat hari lahir bg kengkawan yang lahir dlm bulan ni...yang mana yang diketahui laa...

banyak antara mereka yang mempunyai kenangan2 yang sukar nak dilupakan...

significantly lasted... mcm izni, 'ain, abang demo, raihan, apis....


selamat hari jadi kepada kalian, semua masuk 22 kecuali abang demo (28 kot) dan raihan (25):
5 Sept Mohd Fariz Bin Abu Bakar
5 Sept Razali B. Maulod
6 Sept Ahmad Lutfi Amri Bin Ramli
9 Sept Mohd Nazrul Hazeri Bin Nazirmuddin
9 Sept Noor Hidayah Bt. Abdullah @ Abd. Wahab
9 Sept Mohd Shahril Aszrin Bin Zainudin
10 Sept Wan Syafrinas Binti Wan Omar
11 Sept Mohd Faizal Bin Zainol (Almarhum) Al-Fatihah 1984-200311 Sept Norhidayah Binti Hashim
11 Sept Rezal B. Rejimi
11 Sept Nor ‘Ain Hadhira Bt. Ayob

11 Sept Mohd Dzul Fazdli Bin Ahmad
13 Sept Nur Izni Mohd Zaharri…
13 Sept Ahmad Ridzuan Abdul Talib a.k.a. Abang demo
15 Sept Mohd Hafizi Bin Yusof
18 Sept Mohd Ashraff Bin Musa
20 Sept Muhammad Hafiz b. Saiful Bahri @ Apis
20 Sept Muhammad B. Alias
20 Sept Sajidah Binti Ismail
22 Sept Zalipah Binti Ikhsan
26 Sept Luqman Al Hakim Bin Azizan
27 Sept Raihan bin Ahmad
30 Sept Khadijah Binti Abd. Rahman


semoga kalian semua (ni yang tau laa...yang tak tau nak wat cam ne..) ... semoga kalian semua dan juga diri kita semua mendapat rahmat dp ALLAH SWT. Panjang umur, murah rezeki dan dapat jodoh & family yang baik.

Amin.

Saturday, September 02, 2006

layout dah OK..

alhamdulillah...problem solved.

berkenaan dengan layout blog ni yg menjadi satu masalah satu ketika dulu telah dapat diselesaikan. key problemnya ialah teks yang telebih lebar melangkaui saiz kotak putih ni....biasalah kalu kita taip web links, mmg pnjg dia pnya huruf tu. maka masalah ni akan menyebabkan seksyen di sebelah kanan (profile, arkib, cbox dll) terturun ke bawah.

begitu juga gmbar yg besar kat bawah yang terlebih dp saiz kotak putih pnjang ni. saiz telah dikecilkan.

sekian terima kasih.

p/s : kpd Yadi, bereh doh!!

Friday, September 01, 2006

sentimen agama dalam 'perniagaan'

apa khabar semua ? amat diharapkan berada dlm keadaan sehat sejahtera hendaknya. di sini alhamdulillah luar biasa baik.

semenjak dua ni naik balik isu pasal pemboikotan maxis oleh mereka2 yang mengatakan diri mereka pejuang Islam dan yang sewaktu dengannya. saya melihat benda ni bermusim, maksudnya, apabila berlaku sesuatu peristiwa yang memberi disadvantage kpd umat Islam barulah kita nak buat mcm2...mengapa bermusim? kena fikir tu...

sentimen agama dalam perniagaan

dulu diri ini pernah membangkitkan perkara ttg penggunaan sentimen agama dlm melariskan perniagaan kita dan menolak perniagaan org lain. memberi cth direct, terdapat segelintir pengguna HPA yang terlalu teruja utk mengatakan bahawa mereka adalah pilihan terbaik di kalangan MLMs untuk dipilih dan diikuti. kita sedar siapakah player utama bidang mlm berdasarkan bilangan ahli, dan kualiti produk yang sudah lama terbukti. membangkitkan sentimen keagamaan adalah sesuatu yang tak dpt diterima pd masa yang sama player lain mempu membuktikan kehalalan dan kualiti produk mereka.

Saya di Takaful Malaysia tidak pernah cuba membanding2kan player industri insuran yg lain in term of sentimen keagamaan. strategi pemasaran perlu lebih jauh dp itu, kalau tak mcm mana nak menarik non-muslim kpd kita?

kpd pengguna yang menukar line handset mereka.. perlu ada suatu pendirian yang thabat ttg mengapa menukar no. bukan hny sekadar mengatakan bhw maxis itu yahudi-related hanya berdasarkan hujah2 forwarded emails yang masih boleh diragui sumbernya. ya, diri ini juga tidak menggunakan line maxis namun, atas dasar terdapat share pemegang saham hindu india di dalamnya. Ananda krishnan itulah yg menyebabkan ramai tak mahu menggunakan maxis, namun kita perlu sedar jugak bhw celcom byk menaja konsert2 artis barat... maka terkadang tdk sesuai utk mengatakan "tukarlah kpd celcom demi kepentingan Islam...". bagi saya, sekadar ilmu yang terdaya dituntut, pernah laa saya jumpa satu kaedah fiqh yang menyatakan bhw, "apabila bertembung dua keburukan maka pilihlah keburukan yang paling sedikit mudharatnya." pemilihan perlulah teliti dan mendapat rujukan pndangan org2 yg pakar. Bukankah menjadi satu masalah kalu ramai mad'u menggunakan maxis sedangkan kita je yg guna celcom?

malang juga bagi mereka yang menukar line handset semata2 kerana nak murah atau disuruh oleh muslimat/muslimin/pasangan masing2, tanpa sebab musabab yang jelas. kita, perlu berpendirian dlm setiap perkara yang kita buat. selagi mampu kita mencari, maka, carilah alasan yang selari dgn syara' (yang betul) berkenaan dgn apa saja yang kita buat.

saya semenjak dua ni ada membaca artikel dan tulisan ust zaharuddin abd rahman. beliau amat runsing dan minta diambil berat sgt2 benda ni buat perhatian semua nak menegakkan Islam ni. selaku penasihat syariah RHB Islamic Bank, beliau menekankan ttg duit riba yang sesetengah org tanpa disedari terambil. amatlah bahayanya kesalahan ni. cek balik, buku akaun kita guna akaun jenis apa? akaun konvensional ka Islamic accounts? savings accounts kita, mcm mana? BSN kita? berapa byk dah duit riba ada di dalamnya, jika tak guna Islamic-based accounts? fikir2lah...

masa muda2 dulu masa mengaji kat Falahiah dulu ada satu cerita, masa tu form berapa tak igt laa... namun, hari tu terbangun awal subuh. terus laa turun ke surau. sesudah je subuh abang ketua bilik panggil. satu saja tegurannya..., "apsal turun subuh awal2 sorang? nak masuk syurga sorang2 je ke? tak nak ajak org lain masuk syurga jugak ke?" mmg silap laa kalu tak kejut org... makna kata di sini, biarlah org bersama2 faham, dan buat kebaikan yang kita buat. kita cuba serukan kat org, dan jgn sendiri2an beramal sbb kalu silap, akan ada yang menegur dan kalu betul, bertambah pahala kebajikan..

sekian. ampun maaf segala salah silap.

Agama, akhlak syarat utama pilih suami, menantu


Oleh LanhH


Sabtu lalu (26 Ogos) penulis menghadiri empat majlis perkahwinan dan satu kenduri arwah. Banyak lagi jemputan penulis uzurkan diri. Mungkin badan sudah panas manakala kepala pusing selepas makan terlalu banyak nasi briani dan minyak, daging serta minum air batu. Demikianlah, orang Melayu 'pulun' habis - ada yang sibuk menikahkan anak dan ada yang terkenangkan arwah tersayang menjelang bulan puasa tidak lama lagi. Itulah sebabnya mereka buat kenduri, kenduri dan kenduri.

Apa yang penulis amati, majlis perkahwinan orang Melayu masa kini melalui evolusi masa, antaranya semua majlis yang dihadiri, tiada satu pun yang mengamalkan makan secara berhidang sebaliknya berdasarkan konsep layan diri - ceduk sendiri dan makan. Layangan petugas adalah minimum - ada gadis dan pemuda yang menghulur buah tangan - kotak kecil mengandungi gula-gula dan coklat (tetapi bukanlah jenis coklat yang disalutkan ke strawberi!). Sekarang hampir tiada buah tangan kotak telur bunga telur.

Khemah orang sekarang pun 'dahsyat-dahsyat'. Walau di ceruk kampung, khemahnya adalah daripada kain yang menyeret hingga ke tanah dan dalam waktu terakhir ini penulis tidak ketemui lagi khemah 'simple' daripada atap zink dan tiang besi. Kalau khemah dibuat daripada buluh, rasanya sudah 10 tahun penulis tidak ketemui.

Pendeknya sudah berlaku pelbagai perubahan dalam majlis perkahwinan orang Melayu. Ini termasuklah kad kahwin, yang baru-baru ini bapa penulis mengomel. Katanya, apalah budak-budak sekarang, buat kad kahwin, disertakan gambar bakal pasangan pengantin berpeluk-peluk. Masa mereka ambil gambar itu, dia orang ingat dia sudah jadi suami isteri ke?

Budak-budak sekarang sudah melampau, kata pula seorang ustaz ketika majlis Israk Mikraj yang penulis hadiri baru-baru ini. Beliau mengulas tiga dugaan utama seseorang manusia (lelaki) iaitu perempuan, harta dan pangkat. Apabila memperkatakan dugaan perempuan, beliau berkata budak-budak sekarang kalau bercinta, melampaui batas, berlebih-lebih.

Ambil contoh kalau seseorang pemuda itu sedang mabuk bercinta. Pukul tujuh, ketika ke masjid untuk solat maghrib, kita nampak dia di atas motor sedang bercakap dengan 'aweknya' menggunakan telefon awam, pukul 9.30 malam, ketika kita balik dari masjid, dia masih bertenggek atas motor itu, berbual lagi. Apa benda yang sedap sangat agaknya dia bualkan sampai berjam-jam itu? Tak terfikirkah dia maghrib sudah lepas, nanti Isyak dan subuh pun boleh terlepas sama.

Itulah orang sekarang, kata ustaz itu. Belum kahwin boleh bercakap berjam-jam, tetapi selepas kahwin 'silent' (senyap) saja. Sebab masa belum kahwin dulu, dia dah cakap habis-habis, jadi lepas kahwin dia tidak ada bahan nak cakap lagi. Pasangan ini sudah habis modal jadi dia orang 'silent', 'silent', 'silent', alih-alih kita dengar dia orang dah bercerai pula.

Ini berlainan dengan orang dulu, kata ustaz itu. Pasangan pengantin dulu tak kenal satu sama lain. Mereka ikut saja cakap mak bapak. Kalau keluarga mereka dah berkenaan kat seorang anak dara itu, mereka ikut saja. Ketika mula kahwin mereka 'silent' saja, tetapi selepas beberapa tahun kahwin, tup-tup anak dah lapan, 10 dan 12! Itu tandanya apa? Tanda bahagialah tu!

Dalam sebuah kuliah subuh 27 Ogos yang penulis hadiri, penceramah dalam bab nikah kahwin, berkata kalau kita sebagai bapa (penjaga) kepada anak-anak gadis, pilihlah bakal menantu yang baik agama dan akhlaknya. Jalankan siasatan dan risikan sama ada bakal menantu solat lima waktu dan menunaikan amalan agama lain. Soalan pertama untuk rombongan bakal menantu, 'budak' tu sembahyang tak, bukan seperti kebanyakan kita yang bertanyakan, dia kerja apa, gaji dia berapa, 'pass' universiti mana dan pakai kereta apa?

Kalau soalan pertama (solat tak?), dia 'fail', lebih baik jangan dijadikan menantu. Orang yang tidak solat, sudah pasti 'fail' dalam bab-bab lain seperti puasa. Kalau dia tidak takutkan Allah, bagaimana dia nak menjalankan tugasnya sebagai pemimpin dalam rumah tangga, nak memimpin isteri dan anak-anaknya?

Bagi calon isteri pula, carilah juga yang kuat beragama walaupun ciri-ciri lain seperti keturunan, subur (tidak mandul) dan kecantikan juga penting. Janganlah seperti orang sekarang yang suka cari orang glamor seperti artis. Perkahwinan adalah satu ibadat, bukan untuk bermegah-megah, kononnya dapat kahwin artis, pelakon hebat dan sebagainya tetapi agama dan akhlaknya tidak diperhatikan.

Kata ustaz itu, antara calon isteri yang baik ialah yang murah mas kahwinnya. Hal ini termasuklah wang hantarannya, tidaklah terlalu mengada-ngada seperti orang sekarang, hendakkan RM11,111.11 atau RM22,222.22 atau RM33,333.33 atau RM44,444.44. Hidup biarlah berpada-pada, janganlah nak riak, nak menunjuk-nunjuk. Semuanya akan membawa kehancuran. Sia-sia saja amal perbuatan sedangkan kita hendakkan keredaan Allah SWT. Sekian, wassalam.

Artikel Kepilan

Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), SM Mohamed Idris, baru-baru ini mengeluarkan kenyataan, mengkritik hebahan melampau dan majlis perkahwinan besar-besaran yang dakwanya menyumbang ke arah penyuburan nilai-niai negatif, antaranya pembaziran dan menyalahi hukum agama.

Gambaran dan laporan melampau berhubung perkahwinan seorang artis terkenal dengan seorang usahawan tempatan di dada-dada akhbar baru-baru ini telah menimbulkan persoalan, apakah kesannya kepada masyarakat sehingga mengkesampingkan isu-isu yang lebih penting daripadanya.

Adakah wartawan-wartawan hiburan tidak tahu memilih sesebuah berita atau itulah sahaja sebuah 'current issue'. Sedangkan banyak lagi isu yang boleh diketengahkan untuk tatapan umum.

Yang nyata kesannya kepada masyarakat ialah sehingga menganggap isu-isu itu adalah isu negara, isu terpenting dan kadang-kadang menenggelamkan teguran atau nasihat seorang mufti atau ulama.

Lebih parah lagi apabila isu-isu seperti ini di 'highlight', menggambarkan masyarakat Islam khususnya, gila kepada budaya pembaziran, budaya kemegahan, budaya hiburan. Ia menggambarkan juga di Malaysia ini orang-orang yang penting ialah golongan artis.

Kini, isu percintaan, perkahwinan, persiapan ke arah majlis kenduri perkahwinan melampaui isu-isu lain. Ia bukan saja mendapat penonjolan di dalam akhbar perdana di muka hadapan, tetapi juga mendapat liputan khas melalui TV, satu-satunya media elektronik yang sangat memberi pengaruh.

Semua liputan dan berita seolah-olah pasangan ini pasangan yang cukup 'ideal', melebihi percintaan Romeo dan Juliet, Laila dan Majnun, Uda dan Dara dan kemegahan membina tugu cinta mereka sama dengan Shah Jahan yang membina Taj Mahal. Tetapi masyarakat yang mabuk dengan isu ini, yang menganggap artis adalah segala-galanya lupa beberapa sejarah pahit yang memalukan.

Perkahwinan sememangnya baik dan seharusnya kita berdoa agar pasangan (tidak saja artis) kekal jodoh sehingga akhir hayat. Tetapi kenapa berita ini menjadi lebih penting daripada yang lain dan digembar-gemburkan oleh media.

Ia sudah menjadi riak, takbur, membazir, melampau dan kadang-kadang sampai melanggar tata susila hukum. Namun apa yang mendukacitakan, ulasan-ulasan dan paparan dari wartawan hiburan seperti ini tidak mengambil kira hal-hal hukum kerana mahu meng'highlight'kan orang-orang seumpama ini.

Antaranya ialah sebanyak tujuh kamera digunakan di Masjid Wilayah Persekutuan bagi tujuan merakamkan upacara perkahwinan. Siaran secara langsung pula dibuat. Pentas khas diletakkan di dalam ruang masjid, satu-satunya rumah ibadah. Seramai 30 krew produksi pula akan bekerja keras.

Memanglah masjid sangat baik dijadikan tempat ijab qabul pernikahan. Tetapi apabila ia menunjukkan seperti melampau, riak dan bermegah-megah, menunjukkan kehebatan, apakah ia baik di sisi agama?

Kita tidak tahu, apakah ia mendapat restu dari pihak pentadbir agama dan masjid di situ? Jika ia direstu dan diluluskan begitu mudah, alangkah malangnya pemikiran sebegitu rupa kerana pihak bertanggungjawab juga terbawa-bawa dengan budaya keglamoran artis-artis.

Bukan masanya lagi apabila ada orang berkata, apa pun yang dilakukan oleh seseorang, itu adalah hak mereka. Memang sesiapa pun boleh mengeluar hantaran berjuta ringgit, belanja majlis perkahwinan berjuta, merancang akad nikah di dalam kolah masjid atau sebentuk cincin bernilai jutaan ringgit.

Tetapi dalam masa yang sama, tidakkah kita merasa prihatin, sensitif dan peka terhadap enam ratus kanak-kanak yang menghidap sakit jantung, yang melanda kebanyakan keluarga berpendapatan rendah?

Bagaimana dengan nasib mangsa peperangan di Lubnan, Palestin, Iraq dan Afghanistan? Bagaimana dengan nasib masa depan anak dan isteri yang ditinggalkan ini?

Tergamakkah kita memakan juadah dan majlis santai meraikan pengantin, tetapi dalam masa yang sama, ada mereka yang menjerit kesakitan kerana luka dan berpenyakit kronik.

Memang di sisi lain mungkin akan dijawab ia tidak ada kena mengena. Tetapi itulah sebenarnya gambaran masyarakat kita. Jika ia tidak dilakukan oleh pihak yang terlibat, siapakah pula yang bertanggungjawab menggembar-gembur hal ini.

Lebih-lebih lagi para artis di negara kita menjadi 'role model' kepada golongan remaja dan kami percaya kita perlu menyemai budaya yang lebih baik dan bukannya pembaziran dalam melakukan sesuatu.
CAP memandang berat hal ini.

Ia bukan satu tafsiran cemburu tetapi mestilah dilihat dalam bentuk keprihatinan, kepekaan terhadap orang lain yang turut menjadi anggota masyarakat Malaysia. Ia juga satu bentuk budaya bermegah, membazir yang tidak dituntut oleh mana-mana agama mahupun budaya yang sihat.

Kesederhanaan adalah yang terbaik dan CAP mengharap semua pihak dapat mengamalkan sikap dan budaya ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...